Strony

niedziela, 28 sierpnia 2016

Bezpieczna eksploatacja podestów ruchomych przejezdnych

Bezpieczna eksploatacja podestów ruchomych przejezdnych

publikacja w miesięczniku "Bezpieczeństwo Pracy – Nauka i Praktyka”



Problematyka związana z bezpieczeństwem pracy operatorów jest tematem bardzo ważnym i na blogu poruszałem ją już niejednokrotnie. Jest to zagadnienie bardzo szerokie, obejmujące wiele różnych aspektów. Dziś chciałbym polecić Waszej uwadze  artykuł mojego autorstwa, który został opublikowany w sierpniowym wydaniu branżowego miesięcznika "Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka".

Jeśli jesteście ciekawi, na jaki temat pisałem, odsyłam Was na stronę CIOP. Znajdziecie tam między innymi recenzję mojej publikacji:
 
Bezpieczna eksploatacja podestów ruchomych przejezdnych
Szymon Szporak
Przedmiotem artykułu jest bezpieczeństwo w pracy w odniesieniu do operatorów podestów oraz osób znajdujących się w pobliżu miejsca wykonywanych zadań. Autor tekstu omawia poszczególne czynności związane z podstawowymi obowiązkami operatora pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Swoją uwagę skupia na procesie kontroli stanu technicznego urządzenia oraz mechanizmów zabezpieczających, będących decydującym czynnikiem minimalizującym ryzyko wypadku. Jako że ponad 90% wypadków wynika ze złej eksploatacji, celem artykułu jest zwiększenie świadomości osób zaangażowanych w proces użytkowania podestów. Wysoki poziom świadomości  –  operatorów i właścicieli podestów, współpracowników, pracowników służby bhp oraz kierowników odpowiedzialnych za technologię pracy –  jest kluczem do zachowania bezpieczeństwa i wyeliminowania wypadków.



Zapraszam do lektury :) .

środa, 17 sierpnia 2016

Wypadki związane z pracą na wózkach jezdniowych podnośnikowych

Na  blogu wielokrotnie poruszałem tematykę bezpieczeństwa pracy operatora wózków widłowych. Przestrzeganie zasad bhp jest w tym przypadku niezwykle ważne i pozwala uniknąć wielu niebezpiecznych sytuacji.Niebezpiecznych zarówno dla samego operatora, jak również dla osób pracujących w miejscu wykonywania pracy za pomocą wózków jezdniowych.
 
Dziś chciałbym polecić Waszej uwadze artykuł zamieszczony na stronie Centralnego Instytutu Ochrony Pracy , pt. "Przyczyny wypadków z udziałem podnośnikowych wózków jezdniowych" .  Koncentruje się on na jednym z podstawowych aspektów bezpieczeństwa pracy operatorów podnośnikowych wózków jezdniowych - widzialności otoczenia związanej z wymiarami i położeniem przewożonego ładunku. Materiał powstał w ramach opracowania autorstwa Antoniego Saulewicza pt. "Poradnik dla użytkowników podnośnikowych wózków jezdniowych". Warto zapoznać się z jego treścią, tym bardziej, że jak podają źródła, aż
 
80 % wypadków,  które powstają z udziałem podnośnikowych wózków jezdniowych (uderzenie pieszych, kolizje z innymi wózkami, kolizje z elementami infrastruktury, przewrócenie się wózka),  wynikają z niewystarczającej widoczności otoczenia przez operatora.
 
 
 
 
 
 Zapraszam do lektury :).

piątek, 12 sierpnia 2016

Stateczność wózka widłowego


Stateczność wózka widłowego


Dziś chciałbym poruszyć bardzo istotny  temat związany z pracą operatora wózków widłowych.  Jak już wiecie z wcześniejszych wpisów, jedną z najważniejszych rzeczy związaną z bezpieczną pracą  na tym urządzeniu, jest zachowanie jego stabilności. Dotyczy to zarówno jazdy wózkiem, jak i podnoszenia/ przewożenia ładunków.  Od czego zatem zależy stateczność wózka widłowego? Co to jest punkt ciężkości oraz prawo dźwigni? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w dzisiejszym poście.


O stateczności wózków widłowych przeczytamy w książce "Wózki widłowe, podręcznik operatora" Grupa Image, Warszawa 2014. Poniższe wiadomości opracowałem właśnie w oparciu o tą książkę. 
Czynnik, które wpływają na stateczność  wózka widłowego to:

·         waga wózka widłowego i ładunku;

·         rozłożenie ładunku;

·         zawieszenie osi, resorów;

·         moc silnika;

·         odkształcenia pod wpływem ciężaru takich elementów jak podnośnik czy opony.

Pojęcie punktu ciężkości odnosimy zarówno do samego ładunku  (jeśli jest on symetryczny i z jednolitego materiału, jego punkt ciężkości znajduje się w samym środku), jak i  do wózka widłowego - producent na diagramie podaje nośność z uwzględnieniem punktu ciężkości wózka i stateczności. Kiedy ładunek załadujemy na wózek widłowy, powstaje nowy wspólny punkt ciężkości dla wózka i ładunku. Aby zapewnić stateczność wózka, wspólny punkt ciężkości musi znajdować się za osią przednią wózka. Podniesienie ładunku wiąże się z przeniesieniem punktu ciężkości do góry. Należy pamiętać, że wózek widłowy z ładunkiem ma wyższy i przeniesiony bardziej do przodu całkowity środek ciężkości. Po załadowaniu maszt powinien być odchylony do tyłu, a między ładunkiem i jezdnią nie powinno być więcej niż 500 mm odstępu.

Prawo dźwigni:
Ciężar na ramieniu obciążenia może być poruszony tylko wtedy, jeśli siła na ramieniu siły jest większa niż siła na ramieniu obciążenia. Długość ramienia obciążenia względem ramienia siły wynika z odległości środka ciężkości ciężaru albo odległości siły od wspólnego punktu obrotu.

Pamiętajmy, że wielkościami, które ulegają zmianie w trakcie pracy wózka z ładunkiem jest masa ciężaru i ramię obciążenia. Ten sam ciężar może zmienić długość ramienia obciążenia w zależności od sposobu przejęcia ładunku. Nośności znamionowe w związku z unormowanym ciężarem ładunku i przesunięciami środka ciężkości ładunku podaje diagram środka ciężkości ładunku.
Z kolei diagram nośności  podaje rzeczywistą nośność w zależności od wysokości podnoszenia i przesunięcia środka ciężkości.
Należy  pamiętać, że wraz z  wysokością podnoszenia zmniejsza się nośność wózka widłowego. Podobnie nachylenie masztu podnośnikowego do przodu lub do tyłu (zwłaszcza w pozycji podniesionej ) zmniejsza nośność.


Jeśli zainteresowała Was tematyka stateczności wózka widłowego, polecam lekturę podręcznika- "Wózki widłowe, podręcznik operatora" Grupa Image, Warszawa 2014.
A tych, którzy chcieliby podnieść swoje kwalifikacje i uzyskać papiery operatora wózka widłowego, ale także innych urządzeń transportu bliskiego, zapraszam na kursy organizowane przez Awans B.H.P. - szczegóły na stronie .
Źródło- "Wózki widłowe, podręcznik operatora" Grupa Image, Warszawa 2014.