Strony

wtorek, 26 czerwca 2018

Awaryjne opuszczanie w wózku specjalizowanym operator podnoszony wraz z ładunkiem


Awaryjne opuszczanie w wózku specjalizowanym operator podnoszony wraz z ładunkiem




Awaryjne opuszczanie w wózku specjalizowanym operator podnoszony wraz z ładunkiem to temat szeroki i jak się okazuje, wiążący się z problemami praktycznymi, a nawet prawnymi. Dziś parę słów o najważniejszych kwestiach związanych z tym zagadnieniem.






Wózki specjalizowane operator podnoszony wraz z ładunkiem a awaryjne opuszczanie




Postęp techniczny pociąga za sobą wiele pozytywnych zmian. Jedną z nich jest wprowadzanie do procesu produkcji i transportu nowych, bardziej wyspecjalizowanych maszyn i urządzeń, których zadaniem jest usprawnianie pracy i zwiększanie jej efektywności. Przykładem są chociażby wykorzystywane w transporcie bliskim wózki sepcjalizowne, w których operator podnoszony jest razem z ładunkiem. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na budowanie dużo wyższych magazynów, zajmujących mniej powierzchni. Dla przedsiębiorcy oznacza to jedno - dodatkowe oszczędności. W takiej sytuacji może bowiem  zapłacić  mniej za przestrzeń magazynową, a jednocześnie, mimo mniejszej przestrzeni, nie utraci na ilości miejsc paletowych. Co więcej,  może nawet zyskać.



 Niestety, jak to w  życiu bywa, nie ma rozwiązań idealnych. Podnoszenie operatora wraz z ładunkiem pociąga za sobą nowe zagrożenia. Na pomoc przychodzą jednak rozwiązania, zastosowane przez ich producentów w podestach ruchomych przejezndych, w tym: barierki, mechanizm zmienjszania prędkości jazdy przy podniesieniu kosza czy też zamki hydrauliczne (zawory zwrotne sterowane), które w momencie pęknietego przewodu powstrzymają opadanie kabiny. Montowane są też czujniki zluzowania łańcucha oraz opuszczanie awaryjne grawitacyjne.  Z tym ostatnim rozwiązaniem może pojawić się jednak problem.  W przypadku podestu ruchomego przejezdnego nożycowego w momencie zastosowania takiego rozwiązania nie będzie  problemu - jego przestrzeń góra - dół nie jest w żaden sposób ograniczona. Natomias w przypadku wózka, już tak - w momencie, kiedy wózek znajduje się w przęśle regałowym, opuszczenie operatora nie będzie możliwe, ponieważ widły będą kolidowały z regałem.

Aby rozwiązać ten problem,  stosuje się urządzenie do awaryjnego opuszczania.



Awaryjne opuszczanie - zastosowanie specjalnego urządzenia - problemy praktyczne i prawne




Jak wygląda awaryjne opuszczanie operatora wózka widłowego w przypadku zastosowania specjalnego urządzenia do opuszczania? Operator za pomocą uprzęży oraz linki schodzi z urządzenia na dół. Tak naprawdę brzmi to dość prosto, jednak tylko w teori. W praktyce może wiązać się z poważnymi trudnościami.  Nie każdy operator jest przecież alpinistą ;) . Co więcej, powstaje również problem prawny.  Jak wiadomo, każdy operator ma obowiązek stosować się do instrukcji obsługi wydanej przez producenta, w której proces awaryjnego opuszczania jest opisany.

W tym miejscu powołam sie na instrukcję producenta Hyster model K1.O L, w której to  na samym początku producent zaznacza, iż wszystkie urządzenia podnoszące powyżej 3 metrów muszą być wyposażone w urządzenia do awaryjnego opuszczania.  Po czym pod wykrzyknikiem znajduje się zapis:

 "Operator musi odbyć szkolenie dotyczące obsługi urządzenia awaryjnego opuszczania".



W tym momencie pojawia sie pytanie - kto jest na tyle kompetentny, by takie szkolenie przeprowadzić?



 W większości firm temat zamyka się poprzez wydanie instrukcji obsługi wózka oraz zapewnienie urządzenia ewakuacji.  Widać jednak wyraźnie, że powinien pojawić sie jeszcze jeden element, moim zdaniem najważniejszy -  szkolenie operatorów z  obsługi urządzenia awaryjnego opuszczania. 


Przeglądy urządzenia awaryjnego opuszczania w wózku widłowym




Kolejna sprawa to przeglądy urządzenia awaryjnego opuszczania. Powinny być one dokonywane cyklicznie pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Protokół takich przeglądów najlepiej przechowywać w księdze rewizyjnej danego urządzenia.



Awaryjne opuszczanie w wózku specjalizowanym - nowe rozwiązania




Ciekawym rozwiązaniem, z którym się spotkałem, było zastosowanie dodatkowego mechanicznego sterowania pompy, pozwalającego wycofać widły z regału i opuścic kabinę grawitacyjnie. Rozwiązanie to występuje w wózku producenta CROWN .



Ewakuacja operatora z wózka jezdniowego  jest jednym z ważniejszych tematów omawianych na szkoleniach oraz poruszanych na egzaminie przed komisją  Dozoru Technicznego. Jak widać, każdy wózek może mieć inną procedurę, z którą operator powinien zostać zapoznany przed przystąpieniem do pracy i - co ważniejsze - którą powinien przećwiczyć w praktyce. Niedopuszczalne, a jednak, co potwierdzają historie operatorów wózków, z którymi rozmawiam, wciąż odnotowywane są przypadki schodzenia pracownia z wózka specjalizowanego chociażby  po regałach. Pamiętajmy, że jedynie prawidłowe przygotowanie do pracy, obejmujące stosowne szkolenia i praktykę, zwiększa szansę na bezpieczne i szczęśliwe zakończenie w momencie wystąpienia sytuacji awaryjnych.

1 komentarz: