Zakupiliśmy
wózek widłowy do firmy. Co jako jego użytkownik - właściciel
muszę zrobić? Jakie wymagania musi wózek spełnić zanim będzie
dopuszczony do użytku? Mogę od razu włączyc go do ruchu
transportowego mojego przedsiębiorstwa czy muszę to gdzieś
zgłaszać?Jakie dokumenty powienny być dołączone do zakupionego wózka?
Odpowiedzmy
na te pytania i wyjaśnijmy co o eksploatacji i konserwacji
zakupionego wózka jezdniowego musi wiedzieć zwykły przedsiębiorca
posiadający taki wózek na stanie swojego magazynu. Zajmiemy
się wózkami widłowymi jezdniowymi z napędzanym mechaniznem
podnoszenia, bo tylko takie podlegają pod Dozór Techniczny i dla
nich jest ściśle określona ścieżka włączenia do użytku.
Wózki
napędzane - podnośnikowe, czyli mamy na myśli wszystkie takie, w
których jest używana inna siła niż ręczna do napędzania
mechanizmu podnoszenia.
DOKUMENTACJA
WÓZKA WIDŁOWEGO (JEZDNIOWEGO NAPĘDZANEGO)
Zakupiliśmy
wózek. Oprócz dokładnego sprawdzenia jego stanu ( może to być
wózek nowy, ale może też być używany) musimy koniecznie sprawdzić
komplet jego dokumentów. Do wózka jezdniowego powinna być
załączona instrukcja
eksploatacji od
producenta, w której są zawsze zapisane dodatkowe zalecenia ( te
poza podstawowymi, opisanymi w ustawach) tyczące się naszego
urządzenia transportu bliskiego. Oprócz instrukcji producent wydaje
też DTR
- kę, czyli Dokumentaję Techniczno Ruchową widlaka,
gdzie znajdziemy informację co należy codziennie przy wózku jezdniowym sprawdzać i jak konserwować jego mechanizmy.
Powinny
tam się znaleźć także schematy układów i instalacji, które
mają zastosowanie w typie danego wózka oraz podstawowe parametry
urządzenia i jego poszczególnych elementów ( np. skok jałowy
hamulca, sprzęgła, wartość napięcia baterii przy wózkach
akumulatorowych), a także dane i rysunki techniczne, świadectwa
jakości, świadectwa badań danego typu widlaka i rysunki zespołów
zapewniających bezpieczeństwo na wózku.
Te
wszytkie dokumenty są niezbędne do zgłoszenia wózka do oddziału
Urzędu Dozoru Technicznego. Jeśli wózek jest wózkiem używanym
koniecznie upomnijmy się o dziennik
konserwacji oraz księgę
rewizyjną.
Dziennik
konserwacji zawiera informacje o wszelkich konserwacjach, operacjach
i zmianach w budowie urządzenia - naprawach, manipulacjach przy
konstrukcji i parametrach wózka jezdniowego.
Księga
rewizyjna jest zakładana przez Urząd Dozoru Technicznego po
dopuszczeniu wózka do użytku w danym miejscu. Tutaj możemy znaleźć
opisy badania wstępnego, badań okresowych czy nadzwyczajnych ( np.
po zgłoszeniu usterki w wózku).
CO
ROBIMY NAJPIERW PO ZAKUPIE WÓZKA JEZDNIOWEGO
Oczywiście
najpierw drukujemy sobie formularz zgłoszenia
urządzenia do UDT, czyli danego Urzędu Dozoru Technicznego, Jest on
dostępny na stronie
UDT jako załącznik nr. 6. Taki wypełniony wniosek
zgłoszenia urządzenia do ewidencji składamy w Urzędzie
Dozoru. Urzędnik
po wykonaniu badania wstępnego ( badanie układów i oznakowań wózka,próby techniczne, sprawdzenie dokumentacji i informacji w niej zawartych ze stanem rzeczywistym
urządzenia) wydaje decyzję dopuszczenia wózka do użytku w danym
miejscu pracy. Taka decyzja odpowiednio kosztuje, a kwota jej jest
zależna od rodzaju sprzętu, dokładne wytyczne znajdziemy w
ustawie 'Rozporządzenie
Ministra Gospodarki z dnia 26 listopada 2010 r. w sprawie wysokości
opłat za czynności jednostek dozoru technicznego' Dz.U.
2010 nr 229 poz. 1502ze zmianami Dz.U.
2014 poz. 1675.
Wózek
jezdniowy, który przeszedł pozytywnie badanie wstępne dostaje
swoją księgę rewizyjną w której będą zapisywane kolejne
badania ( protokoły z badań okresowych i nadzywczajnych np. po
wypadku). Uwaga! Jeśli kupujemy wózek używany z ważną
decyzją i tak musimy dokonać zgłoszenia do UDT - decyzja wydawana
jest dla danego posiadacza wózka- jako nowi właściciele
zgłaszamy urządzenie i dopuszczamy je do pracy w danym magazynie,
hali już po wydaniu decyzji ewidencji wózka. Wózki jezdniowe
podnośnikowe są objęte pełnym dozorem i w ich przypadku
pracodawca i posiadacz widlaków musi zadbać o ich badania
wstępne, okresowe robione raz do roku, nadzwyczajne i o zgłoszenie
wszelkich uszkodzeń, zmian w konstrukcji maszyny i wypadków do
danego UDT ( mamy tu odpowiedź na pytanie jakie dokładnie
badania obowiązują wózki jezdniowe ;) ) .
Wózki
jezdniowe podnośnikowe ręcznie prowadzone i zdalnie sterowane są
objęte dozorem ograniczonym i w ich przypadku badania okresowe
wykonujemy raz na dwa lata ( Dz.
U. 193, poz, 1890.).
Następnie
musimy zorganizować miejsce użytkowania wózka- musi oczywiście
spełniać zasady bezpieczeństwa i higieny pracy ( Rozporządzenie
Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 w sprawei bezpieczeństwa i
higieny pracy przy użytkowaniu wózków z napędem silnikowym Dz.U.
Nr 70, poz. 650 z późniejszymi zmianami Dz.U.
2003 nr 65 poz. 603 ). Na stanowisku UTB powinna znaleźć
się instrukcja
stanowiskowa użytkowania
oparta na instrukcji dołączonej do wózka jezdniowego przez
producenta. Jak powinno takie stanowisko pracy wózka oraz
miejsce wymiany butli gazowej i stanowisko ładowania wózków
akumulatorowych wyglądać opiszę dokładnie w kolejnym
poście. Podsumowując po
zakupie wózka składamy wniosek do dozoru i drukujemy instrukcję
stanowiskową sztaplarki. Przechowujemy
dokumenty takie jak instrukcja, DTR, księga rewizyjna i
dziennik konserwacji.
Dbamy
by z wózka korzystały osoby tylko z odpowiednimi uprawnieniami,
podobnie rzecz ma się z konserwacją: wózek sprawdza, naprawia
( Dz.U.
79 poz.849 z późniejszymi zmianami), zajmuje się
instalacją elektryczną (uprawnienia grupy elektrycznej G1 Dz.
U. 89, poz. 828.) i gazową (LPG Dz.U.
65 poz. 603) osoba z odpowiednimi uprawnieniami.
Obecnie nie jest wymagane OC wózka jezdniowego, chyba że urządzenie zostało dopuszczone do użytku w ruchu drogowym, chociaż tutaj interpretacja przepisów, zwłaszcza przez firmy ubezpieczeniowe jest różna.
Obecnie nie jest wymagane OC wózka jezdniowego, chyba że urządzenie zostało dopuszczone do użytku w ruchu drogowym, chociaż tutaj interpretacja przepisów, zwłaszcza przez firmy ubezpieczeniowe jest różna.
W kolejnych postach zamieszczę informacje o tym co należy sprawdzić przed przystąpieniem do pracy na wózku jezdniowym napędzanym, jak powinno wyglądać miejsce postoju wózka i wymiany butli gazowej oraz ładowania baterii akumulatorowej, jak powinien wyglądać magazyn ( np. szerokość dróg magazynowych) na którym pracują wózki jezdniowe i jakie przepisy i normy to regulują.
Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuń