Wymiana butli gazowej w wózkach jezdniowych na LPG - uprawnienia i zawiłości prawne
W
dzisiejszym poście poruszę bardzo istotną i nieco zawiłą kwestię, a mianowicie
problem instalacji gazowej w wózkach jezdniowych
podnośnikowych. Wielu operatorów tych urządzeń transportu bliskiego, nawet
nie zdaje sobie sprawy z faktu, że tak
naprawdę nie posiada pełnych kwalifikacji do obsługi wózków jezdniowych. Jak
się okazuje, nasze prawo również w tym przypadku potrafi wprowadzić gigantyczne
zamieszanie i stworzyć wiele
niejasności.
Dzisiejszy
wpis zawiera informacje, które z pewnością okażą się pomocne zarówno dla operatorów,
chcących świadomie wykonywać swój zawód i nie narażać się na problemy prawne w momencie
wypadku i weryfikacji uprawnień, jak i Bhp-owców, dokonujących analizy dokumentów ludzi zatrudnianych
w danej firmie. Co więcej, mam nadzieję,
że naświetlanie takich problemów prawnych choć trochę zmobilizuje osoby odpowiedzialne
za ich tworzenie do podjęcia próby uproszczenia, a co za tym
idzie ujednolicenia wytycznych, z
którymi później biedne społeczeństwo musi się zmagać. Wiem, wiem .... nadzieja umiera ostatnia ...
Zdając egzamin
przed komisją UDT lub przed komisją
z instytutu (książeczka operatora), dostajemy uprawnienia na obsługę wózków jezdniowych podnośnikowych
odpowiedniej kategorii. Jednak w samym
zaświadczeniu nie ma żadnej wzmianki odnośnie obsługi i wymiany gazu propopan
butan. Co zatem zrobić, kiedy wózek jest w taką instalację wyposażony?
W rozporządzeniu, poruszającym ten temat,
możemy znaleźć następującą informację - Dz. U. nr 70 poz. 650 art. 2 pkt. :
Kierowcy
posiadający uprawnienia do prowadzenia wózków jezdniowych mogą obsługiwać
również wózki zasilane gazem, pod warunkiem
że wymiany butli gazowych dokonywać będą pracownicy posiadający
uprawnienia do wykonywania tych czynności.
Ustawodawca wskazuje zatem, że możemy takim
wózkiem jeździć, jednak wymiany powinna dokonywać osoba, która odpowiednie
uprawnienia posiada. Najczęściej na tym większość osób odpowiedzialnych za
weryfikację uprawnień poprzestaje. Mało
kto wie o zmianach, które zostały naniesione w Dz. U. nr 65 poz. 60:
1)
ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Obsługujący wózki jezdniowe z napędem
silnikowym zasilane gazem oraz inni pracownicy dokonujący wymiany butli z gazem
w wózkach powinni być przeszkoleni w zakresie bezpiecznego użytkowania butli, w
tym ich bezpiecznej wymiany.”;
2)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu: „4.
Zakres tematyki szkolenia, o którym mowa w ust. 3, powinien być określony w
programach szkolenia dla obsługujących wózki jezdniowe z napędem silnikowym.”.
W
praktyce wygląda to tak, że organizator szkolenia powinien posiadać program
ustalony przez właściwą jednostkę - w tym przypadku przez Urząd Dozoru w Gliwicach.
Program ten powinien zawierać zakres szkolenia z obsługi i wymiany butli z
gazem.
Problem
pojawia się w przypadku osób, które zdają egzamin przed komisją UDT bez
przygotowania programowego, a jedynie na tzw. "własną rękę" ( co, jak
już wcześniej opisywałem, jest dopuszczalne przez polskie prawo). Świeżo
upieczony operator wózka otrzymuje wówczas
uprawnienia odpowiedniej kategorii , jednak (co wynika z rozporządzenia z 2003 roku) bez możliwości
obsługi wózków wyposażonych w LPG.
Co
zatem taka osoba powinna zrobić? Istnieją dwa rozwiązania tej sytuacji.
I.
Operator może udać się do ośrodka szkoleniowego, gdzie
odbędzie szkolenie z obsługi i wymiany butli. Otrzyma wówczas odpowiednie
zaświadczenie wydane na podstawie zatwierdzonego programu.
II.
Operator może odwołać się do przepisów z 2003 rok Dz. U.
89 poz. 828 i nabyć uprawnienia zdając egzamin przed komisją np. SEP.
Oczywiście
pierwsza droga jest dużo łatwiejsza i tańsza, natomiast druga jest bardziej
prestiżowa .
Jak
widać, początkowo wydawać by się mogło w miarę prosty temat, urósł do wymiarów
dość skomplikowanego problemu. O wiele
prościej byłoby, gdyby polski ustawodawca w jednym dokumencie jasno określił obowiązujące
przepisy- tak lub nie.
Ponieważ
jednak tego nie zrobił, kwestia ta budzi wiele kontrowersji. Podejmując ten
temat z przedstawicielami różnych instytucji, często słyszę zupełnie różne
interpretacje zagadnienia- oczywiście zawsze na korzyść danej instytucji, w
której pracuje aktualny rozmówca. Pracownicy Dozoru Technicznego skłonni
są bronić stanowiska, że legitymacja, którą wydaje UDT upoważnia do obsługi takich
wózków. Podkreślają, że zakres egzaminu obejmuje również wskazaną tematykę.
Kiedy zadzwonimy do komisji przeprowadzającej egzaminy na mocy rozporządzenia 89 poz. 828 (np. SEP),
usłyszymy o jednych słusznych uprawnieniach, które dostaniemy po egzaminie zdanym
u nich. Oczywiście,
kiedy udamy się do firmy szkoleniowej, również uzyskamy zapewnienie, że
odbędziemy u nich szkolenie, na podstawie którego uzyskamy pełne uprawnienia do
obsługi wózków na LPG.
W
świetle przytoczonych rozporządzeń, każda z tych odpowiedzi wydaje się po
części prawdziwa, a po części nie. Nie bez powodu w całości przytoczyłem fragmenty
ustaw, odnoszących się do tego zagadnienia. Liczę na Wasze
interpretacje. Zachęcam Was do wyrażania swojej opinii.
Może żywe zainteresowanie tematem rzuci jakiś nowy promyk światełka na sprawę,
chociaż i tak tych promyków już nie brakuje ...
Jeśli interesuje Cię kurs na operatora wózków jezdniowych, zapraszam na stronę firmy Awans BH.P., w której jestem Instruktorem. Posiadamy odpowiedni program zatwierdzony przez UDT na wymianę butli gazowych w wózkach widłowych.
No przyznam szczerze, że ja sama planuję teraz zdobyć uprawnienia gazowe. Zainteresował mnie ten kurs: https://sep-on-line.pl/kursy/uprawnienia-gazowe-g3 a powiem, że przeglądałam oferty naprawdę wielu firm w tym zakresie.
OdpowiedzUsuń