Bezpieczeństwo i higiena pracy na wózku widłowym to bardzo szeroki temat. Najważniejsze zasady gwarantujące nam bezpieczeństwo tyczą się przede wszystkim operatora i jego zachowania podczas jazdy i użytkowania wózka. Operator powinien być zawsze uważny i ostrożny, nie powinien jeździć na ślepo.
Sterując wózkiem i ładunkiem powinien brać pod uwagę czynniki wpływające na jego pracę takie jak:
- ciężar ładunku- maksymalny udźwig wózka
- kontrola punktu ciężkości
- kąt nachylenia wideł - powinien być zawsze prosty w stosunku do ładunku!
- wysokość uniesienia wideł - podczas pracy mówimy o uniesieniu ok 300 mm nad powierzchnią
- bliskość przeszkód lub innych osób w pobliżu wózka i ładunku
Operator koniecznie powinien zostać przeszkolony do obsługi wózka. ( Dz.U. nr 70 poz 650.). Musi też pamiętać o instrukcji obsługi i włączania danego urządzenia transportu bliskiego Ważne by osoba zajmująca się wymianą butli gazowych lub baterii także posiadała odpowiednie uprawnienia (Dz.U. NR 89 poz.828, Dz.U. nr 65 poz.603)
Podczas użytkowania sztaplarki prowadzący musi starać się jechać płynnie i unikać gwałtownych ruchów, które mogą doprowadzić do osunięcia się ładunku. Przeciwdziałać temu ma krata a także dach ochronny i zabronione jest przewożenie ładunku na wózku bez tych zabezpieczeń jeśli istnieje ryzyko osunięcia się towaru na operatora.
Pracodawca, który używa widlaka w swojej firmie musi dbać o jego stan techniczny, bo to właśnie niedopilnowanie odpowiedniej konserwacji urządzenia jest kolejną przyczyną wypadków. Konserwacja taka jest obowiązkowa i określa ją Dz.U. nr 79 poz. 849 z późniejszymi zmianami Dz. U. nr 50 poz. 426. Przed przystąpieniem wózków do pracy muszą one przejść badania ewidencyjne i zostać zarejestrowane w Urzędzie Dozoru Technicznego . Pracodawca musi prowadzić księgę rewizyjną dla urządzeń, dziennik konserwacji oraz posiadać protokoły z pomiarów dodatkowych np. elektrycznych. W zależności od rodzaju wózka podlegają one dozorowi pełnemu ( wózki z wysięgnikiem, wózki z osobą podnoszoną wraz z ładunkiem, wózki podestowe lub z siedziskiem dla obsługującego) lub ograniczony ( wózki prowadzone i zdalnie sterowane). Wózki pod pełnym dozorem powinny mieć wykonywane badania okresowe i doraźne praktycznie co rok, zaś wózki prowadzone i zdalnie sterowane co dwa lata. Oczywiście można przedstawić Dozorowi odpowiednie podanie i odroczyć bądź przyśpieszyć badanie,
Wózki powinny na bieżąco być konserwowane i naprawiane, a przede wszystkim niebezpiecznym rozwiązaniem jest bawienie się w mechanika i zmienianie rozwiązań mechanicznych, konstrukcyjnych na własną rękę.
Stanowisko pracy wózkowego powinno być odpowiednio oświetlone, księga rewizyjna powinna znajdować się w miejscu użytkowania pojazdu, zaś na miejscu pracy powinna znajdować się stanowiskowa instrukcja obsługi sztaplarki. To są obowiązki konserwatora wózka, czyli osoby z odpowiednimi uprawnieniami wydanymi przez UDT. Konserwator widlaka powinien tez prowadzić dziennik konserwacji.
Nie ma ścisłych przepisów jak powinien być ubrany wózkowy, regulują to wewnętrzne przepisy zakładu pracy i rodzaj wykonywanej pracy, charakterystyka stanowiska, rodzaj przewożonych ładunków.
Myślę, że ważną rzeczą w pracy operatora wózka widłowego jest zachowanie zdrowego rozsądku, trzeźwości umysłu i ciała oraz skupienie na wykonywanej pracy.
Wózkowym może zostać praktycznie każdy. Krótką historię zmian w przepisach mówiących o tym kto może zostać operatorem widlaków i jakie uprawnienia może zrobić i co one mu dają przedstawię w kolejnym wpisie. Zapraszam.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz