Wózki widłowe i ich specjalne zastosowanie
Wózki widłowe (wózki jezdniowe podnośnikowe) są pojazdami
niskopodłogowymi o napędzie silnikowym. Mogą swobodnie przemieszczać się i transportować
ładunki o znacznych ciężarach. Jako
maszyny przeznaczone do podnoszenia za pomocą wideł ładunków umieszczonych na
paletach i układania je w stosy, królują w magazynach i zakładach
produkcyjnych. Typowe zadania, do
których realizacji służą, to przede wszystkim wspomniane przed chwilą
podnoszenie materiałów i ich transport na krótkich odcinkach
(transport bliski i magazynowanie).
Jednak sztaplarki (wózki widłowe) znajdują zdecydowanie szczersze
zastosowanie. Temat użycia specjalnego
widlaków/ pleciaków został omówiony w książce
"Wózki widłowe. Podręcznik operatora" , Warszawa 2014, Grupa IMAGE. Wszystkich
zachęcam do lektury całej książki. Sam
zaś skupię się jedynie na jej fragmencie.
Poruszając temat specjalnego zastosowania wózków widłowych,
należy zacząć przede wszystkim od informacji podstawowej. Aby wózek mógł pełnić
którąś z poniżej omówionych funkcji, musi posiadać zezwolenie na piśmie.
Na stronie UDT znajdziemy następującą informację:
"Eksploatacja urządzeń w przypadku innego zastosowania niż przeznaczenie określone przez wytwórcę lub w warunkach kolizyjnej lokalizacji jest dozwolona za zgodą właściwej jednostki dozoru technicznego.
Eksploatujący w takim przypadku jest zobowiązany przedłożyć i uzgodnić z organem właściwej jednostki dozoru technicznego, instrukcję eksploatacji zawierającą co najmniej:
Eksploatujący w takim przypadku jest zobowiązany przedłożyć i uzgodnić z organem właściwej jednostki dozoru technicznego, instrukcję eksploatacji zawierającą co najmniej:
- szkic sytuacyjny,
- wskazanie możliwych elementów kolizyjnych,
- zastosowane techniczne i organizacyjne środki
bezpieczeństwa,
- zastosowane środki łączności między operatorem, a
osobą nadzorującą i koordynującą prace oraz innymi osobami związanymi ,
- środki organizacyjne zapobiegające możliwości
kolizji
- procedury zapewniające właściwą koordynację pracy
w przypadku podnoszenia ładunku przez dwa lub więcej urządzeń
W przypadku podnoszenia osób przez urządzenie nie zaprojektowane specjalnie do tego celu należy zapewnić spełnienie odpowiednio warunków określonych powyżej.
Podstawa
prawna:
Rozporządzenie Ministra
Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji
wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849), zmienione rozporządzeniem z dnia 20
lutego 2003 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 426), wydane na podstawie art. 23
ust. 5 ustawy o dozorze technicznym.
Rozporządzenie Ministra
Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w
sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji
niektórych urządzeń transportu bliskiego (Dz. U. Nr 193, poz. 1890)."
Kiedy mamy odpowiednie pozwolenie, nasz wózek widłowy może
pełnić obok podstawowych również inne
specjalne funkcje. We wskazanej książce znajdziecie omówienie kilku dodatkowych
zastosowań widlaków. Ja skupię się na trzech według mnie najciekawszych. Pierwszym z nich jest
zastąpienie paleciakiem podnośnika. Należy
pamiętać, że podstawową zasadą bezpiecznego eksploatowania wózków widłowych
jest przestrzeganie zakazu przewożenia czy podnoszenia ludzi na widłach. W
momencie użytkowania wózka jako podnośnika, obowiązkowo musimy więc wyposażyć go dodatkowo w platformę roboczą montowaną na
widłach. Stabilne jej zamontowanie to
podstawa, aby uniknąć niebezpiecznych wypadków przy pracy. Kiedy platforma jest
podniesiona oraz kiedy przebywają na niej ludzie, zasadniczo nie można poruszać się wózkiem widłowym. Wyjątek
stanowi między innymi sytuacja kiedy, chcemy precyzyjnie dopasować położenie
platformy w miejscu pracy. Platformę
podnosimy i opuszczamy jedynie przy zamkniętej balustradzie i bezpiecznym
mocowaniu.
Warto zaznaczyć, że decyzja o pracy z człowiekiem na platformie roboczej jest wydawana przez UDT terminowo i dotyczy tylko jednego konkretnego wózka. Oznacza to, że nawet jeśli mamy 5 takich samych wózków, to dla każdego osobno musimy ubiegać się o decyzję. Wózki przechodzą wówczas badanie doraźne eksploatacyjne zwane w UDT "modernizacją urządzenia".
Często samo dostosowanie wózka jest dość kosztowne - chociażby zamontowanie opuszczania awaryjnego czy zamka hydraulicznego na siłowniku, który zabezpieczy pracującą na platformie osobę przed upadkiem np. w momencie pęknięcia węża. Producenci wózków podnośnikowych pracy w koszu zazwyczaj nie przewidują. Natomiast w wózkach specjalizowanych - ładowarkach teleskopowych, często sami producenci zakładają takie rozwiązania i w DTR podają wymagane parametry kosza. Obliguje nas to do pracy z koszem przewidzianym przez producenta. Jeśli producent nie przewidział pracy z koszem, musimy ubiegać się o decyzję UDT. Takie pole manewru pozostawia polskim firmom luka prawna, jednak sam Dozór decyzje wydaje dość niechętnie.
Warto zaznaczyć, że decyzja o pracy z człowiekiem na platformie roboczej jest wydawana przez UDT terminowo i dotyczy tylko jednego konkretnego wózka. Oznacza to, że nawet jeśli mamy 5 takich samych wózków, to dla każdego osobno musimy ubiegać się o decyzję. Wózki przechodzą wówczas badanie doraźne eksploatacyjne zwane w UDT "modernizacją urządzenia".
Często samo dostosowanie wózka jest dość kosztowne - chociażby zamontowanie opuszczania awaryjnego czy zamka hydraulicznego na siłowniku, który zabezpieczy pracującą na platformie osobę przed upadkiem np. w momencie pęknięcia węża. Producenci wózków podnośnikowych pracy w koszu zazwyczaj nie przewidują. Natomiast w wózkach specjalizowanych - ładowarkach teleskopowych, często sami producenci zakładają takie rozwiązania i w DTR podają wymagane parametry kosza. Obliguje nas to do pracy z koszem przewidzianym przez producenta. Jeśli producent nie przewidział pracy z koszem, musimy ubiegać się o decyzję UDT. Takie pole manewru pozostawia polskim firmom luka prawna, jednak sam Dozór decyzje wydaje dość niechętnie.
Kolejnym zadaniem, któremu mogą sprostać wózki widłowe, to
ciągnięcie przyczepy. Oczywiście muszą mieć na to odpowiednie pozwolenie i
posiadać odpowiednie haki holownicze. Co ważne,
holowany ciężar nie może być większy od siły pociągowej wózka, która to
określona jest w instrukcji obsługi. Transportowany na przyczepach ładunek musi
być odpowiednio zabezpieczony i
stabilnie przymocowany. Do wózka możemy
doczepić maksymalnie 6 przyczep, a przed przystąpieniem do pracy upewnić
się, że są prawidłowo doczepione. Zakręty należy wykonywać po dużym łuku, a
wszelkie manewry i jazdę do tyłu z asystą pomocnika.
Ostatnią funkcją, którą mogą pełnić wózki jezdniowe i którą
zdecydowałem się omówić, jest poruszanie wagonów. Najważniejszą kwestią jest przymocowanie
wózków widłowych do pojazdów szynowych. Sztaplarki nie mogą być doczepione tuż
przed wagonami. Cały proces ciągnięcia wagonów odbywa się przy użyciu specjalnych
urządzeń, do których zaliczamy haki obrotowe, urządzenia manewrujące do wagonów
i haki składane z liną pociągową. Aby uniknąć sytuacji, w której wagon nie
wyhamuje na czas i pociągnie za sobą wózek widłowy, należy, oprócz zadbania o
to, by wagon zatrzymał się w odpowiednim miejscu, zachować odpowiednią prędkość (prędkość
pieszego) oraz zastosować linę ciągnącą o minimalnej długości 5 m, która pod
kątem 45 stopni w stosunku do torów samoczynnie się odczepi.
Powyższe trzy przykłady zastosowania wózka widłowego,
wskazują na jego wszechstronność i
funkcjonalność. Jak się okazuje, te urządzenia transportu bliskiego są
bardzo praktyczne i często niezastąpione. Jeśli chcielibyście zobaczyć, jak
wygląda praca operatora tych maszyn, polecam odwiedzić Awans B.H.P. na Brukowej
23 w Łodzi- firma daje możliwość darmowych jazd próbnych na wózkach widłowych.
A może po takiej próbce swoich możliwości, będziecie mieli ochotę ukończyć kurs
i zdobyć uprawnienia profesjonalnego operatora?
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńWidać, że masz ogromną wiedzę w tym temacie. Ja też zdecydowałam się na kurs na wózki widłowe: https://kursy-udt.com.pl/kursy-udt/wozki-widlowe/ dzięki czemu udało mi się zdobyć lepszą posadę w firmie.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny artykuł opisujący wózki ciągnikowe.
OdpowiedzUsuńSuper wytłumaczony kurs na wózek widłowy czołowy, właśnie czegoś takiego potrzebowałem, aby wiedzieć jak wygląda kurs.
OdpowiedzUsuńCzy tak wózki są wyposażone w silniki hydrauliczne? Będziemy potrzebować na magazyn kilka takich i w razie problemów już zastanawiam się jak z naprawami takich maszyn. Jeśli wyposażone są w elementy hydrauliki siłowej to widzę, że firma https://banat.pl/naprawa-regeneracja/regeneracja-silnikow-hydraulicznych/ wykonuje naprawy i regenerację takich części. Posiadają fachową wiedzę i odpowiednie narzędzia.
OdpowiedzUsuńWózek elektryczny podnośnikowy to nowoczesne urządzenie przeznaczone do transportu i manipulacji towarem na różnych wysokościach. Charakteryzuje się cichą pracą i niskimi kosztami eksploatacji dzięki zasilaniu elektrycznemu. Wózki te są idealne do użytku w magazynach, centrach logistycznych i na terenach produkcyjnych, gdzie wymagana jest precyzja oraz efektywność pracy. Dodatkowym atutem jest ich ekologiczny charakter, ponieważ nie emitują spalin. Dzięki kompaktowym rozmiarom i łatwości manewrowania, wózki elektryczne podnośnikowe znacznie ułatwiają pracę w ciasnych przestrzeniach.
OdpowiedzUsuńWózki widłowe elektryczne to nowoczesne i ekologiczne rozwiązanie dla firm, które potrzebują niezawodnych i wydajnych urządzeń do transportu wewnętrznego. Charakteryzują się cichą pracą, niskimi kosztami eksploatacji oraz brakiem emisji spalin, co czyni je idealnym wyborem do pracy w zamkniętych pomieszczeniach. Wózki te są wyposażone w zaawansowane systemy sterowania, które zwiększają bezpieczeństwo i komfort pracy operatorów.
OdpowiedzUsuń