Stateczność wózka widłowego
Dziś chciałbym poruszyć bardzo
istotny temat związany z pracą operatora
wózków widłowych. Jak już wiecie z
wcześniejszych wpisów, jedną z najważniejszych rzeczy związaną z bezpieczną
pracą na tym urządzeniu, jest zachowanie
jego stabilności. Dotyczy to zarówno jazdy wózkiem, jak i podnoszenia/
przewożenia ładunków. Od czego zatem
zależy stateczność wózka widłowego? Co to jest punkt ciężkości oraz prawo
dźwigni? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w dzisiejszym poście.
O stateczności wózków widłowych przeczytamy w książce "Wózki widłowe, podręcznik operatora" Grupa Image, Warszawa 2014. Poniższe wiadomości opracowałem właśnie w oparciu o tą książkę.
Czynnik, które wpływają na stateczność wózka widłowego to:
·
waga wózka widłowego i ładunku;
·
rozłożenie ładunku;
·
zawieszenie osi, resorów;
·
moc silnika;
·
odkształcenia pod wpływem ciężaru takich elementów jak podnośnik czy opony.
Pojęcie punktu ciężkości odnosimy
zarówno do samego ładunku (jeśli jest on
symetryczny i z jednolitego materiału, jego punkt ciężkości znajduje się w
samym środku), jak i do wózka widłowego - producent na diagramie
podaje nośność z uwzględnieniem punktu ciężkości wózka i stateczności. Kiedy ładunek
załadujemy na wózek widłowy, powstaje nowy wspólny punkt ciężkości dla wózka i
ładunku. Aby zapewnić stateczność wózka, wspólny punkt ciężkości musi znajdować
się za osią przednią wózka. Podniesienie ładunku wiąże się z przeniesieniem
punktu ciężkości do góry. Należy pamiętać, że wózek widłowy z ładunkiem ma
wyższy i przeniesiony bardziej do przodu całkowity środek ciężkości. Po
załadowaniu maszt powinien być odchylony do tyłu, a między ładunkiem i jezdnią
nie powinno być więcej niż 500 mm odstępu.
Prawo dźwigni:
Ciężar na ramieniu obciążenia może być poruszony tylko
wtedy, jeśli siła na ramieniu siły jest większa niż siła na ramieniu
obciążenia. Długość ramienia obciążenia względem ramienia siły wynika z
odległości środka ciężkości ciężaru albo odległości siły od wspólnego punktu
obrotu.
Pamiętajmy, że wielkościami, które ulegają zmianie w trakcie pracy wózka z
ładunkiem jest masa ciężaru i ramię obciążenia. Ten sam ciężar może zmienić
długość ramienia obciążenia w zależności od sposobu przejęcia ładunku. Nośności
znamionowe w związku z unormowanym ciężarem ładunku i przesunięciami środka
ciężkości ładunku podaje diagram środka ciężkości ładunku.
Z kolei diagram nośności podaje rzeczywistą nośność w
zależności od wysokości podnoszenia i przesunięcia środka ciężkości.
Należy pamiętać, że wraz z wysokością podnoszenia zmniejsza się nośność
wózka widłowego. Podobnie nachylenie masztu podnośnikowego do przodu lub do
tyłu (zwłaszcza w pozycji podniesionej ) zmniejsza nośność.
Jeśli zainteresowała Was tematyka stateczności wózka
widłowego, polecam lekturę podręcznika- "Wózki widłowe, podręcznik
operatora" Grupa Image, Warszawa 2014.
A tych, którzy chcieliby podnieść swoje kwalifikacje i uzyskać papiery operatora wózka widłowego, ale także innych urządzeń transportu bliskiego, zapraszam na kursy organizowane przez Awans B.H.P. - szczegóły na stronie .
Źródło- "Wózki widłowe, podręcznik operatora" Grupa Image, Warszawa 2014.
Wśród dostępnych na rynku wózków widłowych, Unicarriers wyróżniają się innowacyjnością i niezawodnością. Są to pojazdy przeznaczone do intensywnej pracy w magazynach, centrach logistycznych i przestrzeniach produkcyjnych. Dzięki zaawansowanej technologii, wózki Unicarriers zapewniają wysoką wydajność, ergonomię oraz bezpieczeństwo użytkowania. Ich konstrukcja uwzględnia najnowsze trendy w dziedzinie ekologii i ekonomii użytkowania, co czyni je jednymi z najbardziej poszukiwanych rozwiązań na rynku.
OdpowiedzUsuńZdobądź niezbędne kwalifikacje do pracy z gazami chłodniczymi, zapisując się na F-gazy kurs. Nasze szkolenie przygotowuje do pracy z fluorowanymi gazami cieplarnianymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu, uzyskasz certyfikat potwierdzający Twoje uprawnienia, co pozwoli Ci legalnie wykonywać związane z tym prace.
OdpowiedzUsuń