Awaryjne opuszczanie w wózku specjalizowanym operator podnoszony wraz z ładunkiem
Awaryjne opuszczanie
w wózku specjalizowanym operator podnoszony wraz z ładunkiem to temat szeroki i
jak się okazuje, wiążący się z problemami praktycznymi, a nawet prawnymi. Dziś parę
słów o najważniejszych kwestiach związanych z tym zagadnieniem.
Wózki specjalizowane operator podnoszony wraz z ładunkiem a awaryjne opuszczanie
Postęp techniczny
pociąga za sobą wiele pozytywnych zmian. Jedną z nich jest wprowadzanie do
procesu produkcji i transportu nowych, bardziej wyspecjalizowanych maszyn i
urządzeń, których zadaniem jest usprawnianie pracy i zwiększanie jej
efektywności. Przykładem są chociażby wykorzystywane w transporcie bliskim wózki
sepcjalizowne, w których operator podnoszony jest razem z ładunkiem. Zastosowanie
takiego rozwiązania pozwala na budowanie dużo wyższych magazynów, zajmujących
mniej powierzchni. Dla przedsiębiorcy oznacza to jedno - dodatkowe oszczędności.
W takiej sytuacji może bowiem zapłacić mniej za przestrzeń magazynową, a
jednocześnie, mimo mniejszej przestrzeni, nie utraci na ilości miejsc
paletowych. Co więcej, może nawet
zyskać.
Niestety, jak to w życiu bywa, nie ma rozwiązań idealnych. Podnoszenie
operatora wraz z ładunkiem pociąga za sobą nowe zagrożenia. Na pomoc przychodzą
jednak rozwiązania, zastosowane przez ich producentów w podestach ruchomych
przejezndych, w tym: barierki, mechanizm zmienjszania prędkości jazdy przy
podniesieniu kosza czy też zamki hydrauliczne (zawory zwrotne sterowane), które
w momencie pęknietego przewodu powstrzymają opadanie kabiny. Montowane są też
czujniki zluzowania łańcucha oraz opuszczanie awaryjne grawitacyjne. Z tym ostatnim rozwiązaniem może pojawić się jednak
problem. W przypadku podestu ruchomego
przejezdnego nożycowego w momencie zastosowania takiego rozwiązania nie będzie problemu - jego przestrzeń góra - dół nie jest
w żaden sposób ograniczona. Natomias w przypadku wózka, już tak - w momencie,
kiedy wózek znajduje się w przęśle regałowym, opuszczenie operatora nie będzie
możliwe, ponieważ widły będą kolidowały z regałem.
Aby rozwiązać ten
problem, stosuje się urządzenie do awaryjnego
opuszczania.
Awaryjne opuszczanie - zastosowanie specjalnego urządzenia - problemy praktyczne i prawne
Jak wygląda awaryjne opuszczanie operatora wózka
widłowego w przypadku zastosowania specjalnego urządzenia do opuszczania? Operator za pomocą uprzęży oraz linki schodzi z urządzenia na dół. Tak
naprawdę brzmi to dość prosto, jednak tylko w teori. W praktyce może wiązać się
z poważnymi trudnościami. Nie każdy
operator jest przecież alpinistą ;) . Co więcej, powstaje również problem
prawny. Jak wiadomo, każdy operator ma
obowiązek stosować się do instrukcji obsługi wydanej przez producenta, w której
proces awaryjnego opuszczania jest opisany.
W tym miejscu powołam
sie na instrukcję producenta Hyster model K1.O L, w której to na samym początku producent zaznacza, iż
wszystkie urządzenia podnoszące powyżej 3 metrów muszą być wyposażone w urządzenia
do awaryjnego opuszczania. Po czym pod
wykrzyknikiem znajduje się zapis:
"Operator
musi odbyć szkolenie dotyczące obsługi urządzenia awaryjnego opuszczania".
W tym momencie
pojawia sie pytanie - kto jest na tyle kompetentny, by takie szkolenie
przeprowadzić?
W większości firm temat zamyka się poprzez wydanie
instrukcji obsługi wózka oraz zapewnienie urządzenia ewakuacji. Widać jednak wyraźnie, że powinien pojawić sie
jeszcze jeden element, moim zdaniem najważniejszy - szkolenie
operatorów z obsługi urządzenia
awaryjnego opuszczania.
Przeglądy urządzenia awaryjnego opuszczania w wózku widłowym
Kolejna sprawa to
przeglądy urządzenia awaryjnego opuszczania. Powinny być one dokonywane
cyklicznie pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Protokół takich przeglądów
najlepiej przechowywać w księdze rewizyjnej danego urządzenia.
Awaryjne opuszczanie w wózku specjalizowanym - nowe rozwiązania
Ciekawym
rozwiązaniem, z którym się spotkałem, było zastosowanie dodatkowego mechanicznego
sterowania pompy, pozwalającego wycofać widły z regału i opuścic kabinę
grawitacyjnie. Rozwiązanie to występuje w wózku producenta CROWN .
Ewakuacja
operatora z wózka jezdniowego jest jednym
z ważniejszych tematów omawianych na szkoleniach oraz poruszanych na egzaminie
przed komisją Dozoru Technicznego. Jak
widać, każdy wózek może mieć inną procedurę, z którą operator powinien zostać
zapoznany przed przystąpieniem do pracy i - co ważniejsze - którą powinien
przećwiczyć w praktyce. Niedopuszczalne, a jednak, co potwierdzają historie
operatorów wózków, z którymi rozmawiam, wciąż odnotowywane są przypadki
schodzenia pracownia z wózka specjalizowanego chociażby po regałach. Pamiętajmy, że jedynie prawidłowe
przygotowanie do pracy, obejmujące stosowne szkolenia i praktykę, zwiększa
szansę na bezpieczne i szczęśliwe zakończenie w momencie wystąpienia sytuacji
awaryjnych.
Taki wózek może się przydać kiedy mamy wynajęty magazyn Bydgoszcz
OdpowiedzUsuń