Etykiety

akty prawne (7) badania okresowe (1) bezpieczna wymiana i eksploatacja butli gazowej (1) bhp (7) budowa wózka (5) Caterpillar (1) cv (2) CV operatora wózka (2) decyzje eksploatacji (3) dokumentacj suwnicy (1) dokumentacja podestu (1) dokumentacja wózka widłowego (6) doświadczenia (1) DTR (1) dziennik ustaw (6) dźwig samochodowy (1) ergonomia (1) firma w Łodzi (2) hds (2) historia bhp (1) historia wózki widłowe (2) instalacja gazowa w wózkach widłowych (1) instrukcja (1) instruktor (2) inwestycje (1) jak napisac dobre CV (2) JCB (1) konferencje (2) konserwacja (6) konserwacja gaśnic (2) konserwacja HDSÓW (2) konserwacja wózka (5) konserwator (4) konserwator gaśnic (2) koparko-spycharki (1) kurs na HDS a (1) kurs na podesty (2) kurs na suwnice (1) kurs na wózek widłowy (7) kurs obsługi piły (1) kurs pilarza (1) kursy na podnośniki koszowe (1) kwalifikacje (4) Linde (1) logistyka (3) logistyka magazynowa (1) LPG (1) ładowarka jednonaczyniowa (1) ładowarka teleskopowa (1) ładowarki (1) Łódź (1) magazyn (6) magzyny (1) mechanika (2) nowoczesny magazyn (2) operator klaus (1) operator wózka widłowego (3) OTC wózka jezdniowego (1) podest (1) podział uprawnień (3) pomiary elektryczne (1) praca (3) praca dla operatorów wózków widłowych (1) praca na magazynach (2) praca na wózku widłowym (6) praca w Łodzi (1) propan- butan (1) PRZEGLĄDY OKRESOWE URZĄDZEŃ (2) przepisy (5) przepisy BHP. BHP (2) przepisy UDT (6) pytania na egzamin UDT (1) pyyania na egzmain UDT (1) rodzaje napędów (1) rodzje wózków (1) spycharki (1) spytania na egzamin UDT (1) StarTech (2) suwnica (2) szkolenia dla strażaków (1) sztaplarki (2) szukanie pracy (1) technologia wózki (6) trendy (1) typy wózków (2) UDT (14) uprawnienia (7) uprawnienia na dźwigi (1) UPRAWNIENIA NA PODESTY (1) uprawnienia na suwnice (1) UPRAWNIENIA NA WÓZKI WIDŁOWE (4) uprawnienia na żurawie (1) uprawnienia UDT (6) urząd dozoru technicznego (8) urządzenia do odzyskiwania par paliw (1) urządzenia transportu bliskiego (10) ustawy (10) UTB (7) uzupełnianie kwalifikacji UDT (1) wózek (9) wózek jezdniowy podnośnikowy (10) wózek widłowy (12) wózki widłowe (3) wydarzenia (1) wypadki (2) zmiany (3) żuraw (1) żuraw stacjonarny (1) żuraw wieżowy (1)

środa, 11 lipca 2018

Jak prawidłowo prowadzić dziennik konserwacji wózka widłowego ?


Jak prawidłowo prowadzić dziennik konserwacji wózka widłowego ?




Dziennik konserwacji wózka widłowego - podstawowe obowiązki właściciela i konserwatora



Jednym z głównych obowiązków eksploatującego wózek widłowy (czyli właściciela wózka widłowego), jest przechowywanie dziennika konserwacji. To właśnie na właścicielu ciąży obowiązek zadbania o to, aby dokument ten nie zginął bądź nie uległ zniszczeniu. Natomiast za prawidłowe prowadzenie dziennika konserwacji odpowiedzialny jest konerwator urządzeń transportu bliskiego.  Omówienie tej ostatniej kwesti jest stałym punktem szkoleń dla przyszłych konserwatorów wózków jezdniowych. Również na samym egzaminie UDT często pada pytanie  związane z tym zagadnieniem. Pozornie prowadzenie dziennika konserwacji wygląda dość prosto, natomiast jak wszystko w naszym kraju, przez późniejsze interpretacje prawne, może stać się skomplikowane. 



Prowadzenie dziennika konserwacji wózka widłowego - podstawy prawne, codziennie problemy, prkatyczne porady


 Pytanie egzaminacyjne brzmi nastepująco:

"jak należy prawidłowo prowadzić dziennik konserwacji wózka widłowego?".



 Odpowiedź na to pytanie znajduje się w Rozporządzeniu o Dozorze Technicznym z dani 29. 10. 2003 r art. 14.  Artykuł ten zawiera wszystkie obowiązki konserwatora, w tym omawianą przeze mnie kwestię -  prowadzenie dziennika konserwacji.  Podpunkt 5 tego paragrafu brzmi nastęopująco:

"(...) 5) odnotowanie z podaniem daty i potwierdanie podpisem w dzienniku konserwacji wyników przegłądów i wykonywanych czynności".

 Ten jeden punkt zawiera najważniejze obowiązki, jakie przyjmuje na siebie każdy konserwator wózków widłowych - wykonywanie przeglądów oraz innych czynności z nimi związanych, jak również prowadzenie dziennika konserwacji. Po wykonaniu określonych czynności pierwszą rzeczą, jaką konserwator powinien zrobić w ramach prowadzenia dziennika konserwacji, jest podanie daty wykonanego przeglądu. Bez względu na to, czy stosuje się do zaleceń producenta odnośnie motogodzin, czy też nie, powinien wpisać dzień, w którym wykonał dane czynności.  Następnie w dzienniku konserwacji powinien zapisać zakres czynności, które wykonał. I w tym momencie pojawia się pewien problem. Najczęściej stosowany jest zapis: "Przegląd wykonany  zgodnie z instrukcją obsługi".  Jest to oczywiście nienaganny zapis akceptowany podczas kontroli Urzędu DozoruTtechnicznego. Można mu jednak zarzucić brak precyzji, a to chociażby z jednego powodu - podczas przeglądu prowadzonego zgodnie z instrukcją obsługi konserwator nie realizuje wszystkich swoich obnowiązków wynikających z 14 art. Rozporządzenia. Wypisywanie wszystkich czynności, które wykonał byłoby zadaniem karkołomnym, zajmowałoby dużo czasu i miejsca w dzienniku konserwacji. Co więcej, zapis stale by się powielał, co podczas weryfikacji utrudniałoby odczytanie wykonanych czynności.

Można oczywiście do dziennika konserwacji załączyć listę rzeczy, które są wykonywane i w opisie odwoływać się do załącznika. Jest to wówczas bardzo czytelny zapis. Pojawia się tylko jeden problem -  co w momencie kiedy załącznik zaginie? Wówczas zapis pozostaje  bez wartości.   

Według mnie najlepszy zapis z prawnego punktu widzenia powinien brzmieć następująco: "Przegląd techniczny wykonany zgodnie z art 14 rozp. MGPiPS z 20.10.2003 r. (Dz.U.nr 193, poz. 1890) w pełnym zakresie". 

 W tym momencie konserwator potwierdza zrealizowanie wszystkich swoich obowiązków, a jednym z nich jest przestrzeganie instrukcji eksploatacji wydanej przez producenta. Z tego wynika, że  w tym zapisie zawarty jest rónież zapis o przeglądzie wykonanym zgodnie z zaleceniami producenta. 

Następny zapis, który powinien pojawić się w dzienniku konserwacji, to wynik wykonanych czynności. W tym miejscu należy wpisać:  "sprawny " bądź "niesprawny".  Warto zabezpieczyć się dopisując informację: "W dniu badania sprawny". Zapis ten stanowi dla konserwatora zabezpieczenie w momencie wystąpienia późniejszego wypadku czy innych nieprzewidzianych zdarzeń. Po odejściu od wózka widłowego i zakończeniu czynności konserwacyjnych konserwator nie ma wpływu na to, co dzieje się z wózkiem (chyba że zatrudniony jest na pełen etat w miejscu pracy, gdzie wykonywane są czynności ładunkowe wózkiem widłowym).

 Należy zauważyć, że konserwator nie ma obowiązku wpisania terminu kolejnych badań  - kwestia ta uregulowana jest w rozporządzeniu,  załącznik nr 2 bądź wynika z zaleceń producenta. 

 Należy pamiętać również o tym, aby w dzienniku konserwacji wózka wpisać dane, które pomogą określić, którego urządzenia dziennik dotyczy. Są to chociażby: paramtery techniczne, numer seryjny, numer Dozoru Technicznego, numer nadwozia itd.   

Dziennik konserwacji prowadzony w sposób wskazany powyżej stanowi zabezpieczenie danego konserwatora przed poważniejszymi  konsekwencjami w przypadku, gdyby sprawa trafiła do sądu.  

Na rynku dostępne są gotrowe dzienniki konserwacji wózków,  które można bez problemu zamówić. Mamy wówczas przygotowane wszystkie szablony, które powinniśmy uzupełnić o wskazane informacje, co zdecydowanie ułatwia cały proces. Plusem takich gotowych dzienników jest również niska cena. Oczywiscie nikt nie zabroni nam założenia dziennika konserwacji w zwykłym zeszycie, pod warunkiem, że spełnimy wszystkie wymogi odnośnie zapisów, które nakłada na konserwatora polskie prawo.

Poniżej przykładowe  dzienniki konserwacji.