Jak prawidłowo prowadzić dziennik konserwacji wózka widłowego ?
Dziennik konserwacji wózka widłowego - podstawowe
obowiązki właściciela i konserwatora
Jednym z głównych
obowiązków eksploatującego wózek widłowy (czyli właściciela wózka widłowego),
jest przechowywanie dziennika konserwacji. To właśnie na właścicielu ciąży
obowiązek zadbania o to, aby dokument ten nie zginął bądź nie uległ
zniszczeniu. Natomiast za prawidłowe prowadzenie dziennika konserwacji
odpowiedzialny jest konerwator urządzeń transportu bliskiego. Omówienie tej ostatniej kwesti jest stałym
punktem szkoleń dla przyszłych konserwatorów wózków jezdniowych. Również na
samym egzaminie UDT często pada pytanie związane
z tym zagadnieniem. Pozornie prowadzenie dziennika konserwacji wygląda dość
prosto, natomiast jak wszystko w naszym kraju, przez późniejsze interpretacje
prawne, może stać się skomplikowane.
Prowadzenie dziennika konserwacji wózka widłowego -
podstawy prawne, codziennie problemy, prkatyczne porady
Pytanie egzaminacyjne brzmi nastepująco:
"jak należy prawidłowo prowadzić dziennik
konserwacji wózka widłowego?".
Odpowiedź na to pytanie znajduje się w
Rozporządzeniu o Dozorze Technicznym z dani 29. 10. 2003 r art. 14. Artykuł ten zawiera wszystkie obowiązki
konserwatora, w tym omawianą przeze mnie kwestię - prowadzenie dziennika konserwacji. Podpunkt 5 tego paragrafu brzmi nastęopująco:
"(...) 5) odnotowanie z podaniem daty i potwierdanie podpisem w dzienniku
konserwacji wyników przegłądów i wykonywanych czynności".
Ten jeden punkt
zawiera najważniejze obowiązki, jakie przyjmuje na siebie każdy konserwator
wózków widłowych - wykonywanie przeglądów oraz innych czynności z nimi
związanych, jak również prowadzenie dziennika konserwacji. Po wykonaniu
określonych czynności pierwszą rzeczą, jaką konserwator powinien zrobić w
ramach prowadzenia dziennika konserwacji, jest podanie daty wykonanego
przeglądu. Bez względu na to, czy stosuje się do zaleceń producenta odnośnie
motogodzin, czy też nie, powinien wpisać dzień, w którym wykonał dane
czynności. Następnie w dzienniku konserwacji
powinien zapisać zakres czynności, które wykonał. I w tym momencie pojawia się
pewien problem. Najczęściej stosowany jest zapis: "Przegląd wykonany zgodnie z instrukcją obsługi". Jest to oczywiście nienaganny zapis
akceptowany podczas kontroli Urzędu DozoruTtechnicznego. Można mu jednak
zarzucić brak precyzji, a to chociażby z jednego powodu - podczas przeglądu
prowadzonego zgodnie z instrukcją obsługi konserwator nie realizuje wszystkich
swoich obnowiązków wynikających z 14 art. Rozporządzenia. Wypisywanie
wszystkich czynności, które wykonał byłoby zadaniem karkołomnym, zajmowałoby
dużo czasu i miejsca w dzienniku konserwacji. Co więcej, zapis stale by się
powielał, co podczas weryfikacji utrudniałoby odczytanie wykonanych czynności.
Można oczywiście do dziennika konserwacji
załączyć listę rzeczy, które są wykonywane i w opisie odwoływać się do
załącznika. Jest to wówczas bardzo czytelny zapis. Pojawia się tylko jeden
problem - co w momencie kiedy załącznik
zaginie? Wówczas zapis pozostaje bez
wartości.
Według mnie najlepszy zapis z prawnego
punktu widzenia powinien brzmieć następująco: "Przegląd techniczny
wykonany zgodnie z art 14 rozp. MGPiPS z 20.10.2003 r. (Dz.U.nr 193, poz. 1890)
w pełnym zakresie".
W tym momencie
konserwator potwierdza zrealizowanie wszystkich swoich obowiązków, a jednym z
nich jest przestrzeganie instrukcji eksploatacji wydanej przez producenta. Z
tego wynika, że w tym zapisie zawarty
jest rónież zapis o przeglądzie wykonanym zgodnie z zaleceniami producenta.
Następny zapis,
który powinien pojawić się w dzienniku konserwacji, to wynik wykonanych czynności.
W tym miejscu należy wpisać:
"sprawny " bądź "niesprawny". Warto zabezpieczyć się dopisując informację: "W
dniu badania sprawny". Zapis ten stanowi dla konserwatora zabezpieczenie w
momencie wystąpienia późniejszego wypadku czy innych nieprzewidzianych zdarzeń.
Po odejściu od wózka widłowego i zakończeniu czynności konserwacyjnych konserwator
nie ma wpływu na to, co dzieje się z wózkiem (chyba że zatrudniony jest na
pełen etat w miejscu pracy, gdzie wykonywane są czynności ładunkowe wózkiem
widłowym).
Należy zauważyć,
że konserwator nie ma obowiązku wpisania terminu kolejnych badań - kwestia ta uregulowana jest w rozporządzeniu, załącznik nr 2 bądź wynika z zaleceń
producenta.
Należy pamiętać również o tym, aby w dzienniku
konserwacji wózka wpisać dane, które pomogą określić, którego urządzenia
dziennik dotyczy. Są to chociażby: paramtery techniczne, numer seryjny, numer
Dozoru Technicznego, numer nadwozia itd.
Dziennik
konserwacji prowadzony w sposób wskazany powyżej stanowi zabezpieczenie danego
konserwatora przed poważniejszymi
konsekwencjami w przypadku, gdyby sprawa trafiła do sądu.
Na rynku dostępne
są gotrowe dzienniki konserwacji wózków, które można bez problemu zamówić. Mamy wówczas
przygotowane wszystkie szablony, które powinniśmy uzupełnić o wskazane
informacje, co zdecydowanie ułatwia cały proces. Plusem takich gotowych
dzienników jest również niska cena. Oczywiscie nikt nie zabroni nam założenia
dziennika konserwacji w zwykłym zeszycie, pod warunkiem, że spełnimy wszystkie
wymogi odnośnie zapisów, które nakłada na konserwatora polskie prawo.
Poniżej przykładowe dzienniki konserwacji.
Świetny wpis, aczkolwiek nieco nieczytelny. Wskazują na to fragmenty:
OdpowiedzUsuń"Natomiast za prawidłowe prowadzenie dziennika konserwacji odpowiedzialny jest konerwator urządzeń transportu bliskiego."
"Odpowiedź na to pytanie znajduje się w Rozporządzeniu o Dozorze Technicznym z dani 29. 10. 2003 r art. 14"
" (…) podczas przeglądu prowadzonego zgodnie z instrukcją obsługi konserwator nie realizuje wszystkich swoich
obnowiązków wynikających z 14 art. Rozporządzenia."
"Z tego wynika, że w tym zapisie zawarty jest rónież zapis o przeglądzie wykonanym zgodnie z zaleceniami producenta. "
Muszę przyznać, iż ten blog jest wspaniały. Zawiera wiele ważnych, wartościowych informacji.
dziękuje
Usuń