Zagadnienia na egzamin UDT na konserwatora wózków widłowych i ładowarek teleskopowych IWJ K
1.
Proszę podać nazwę najważniejszego aktu prawnego
związanego z działalnością dozoru technicznego.
Ustawa o dozorze technicznym z dnia 21. 12 .2000 r.
2.
Proszę podać terminy przeglądów konserwacyjnych
wózków jezdniowych podnośnikowych w tym specjalizowanych.
·
wózki pod pełnym dozorem - przegląd co 30 dni
·
wózki w dozorze ograniczonym- przegląd co 60 dni
Należy zaznaczyć, że termin przeglądu może zostać zmieniony przez
producenta bądź zjawisko zewnętrzne, takie jak wypadek czy naprawa.
3.
Proszę podać, jakie są obowiązki konserwatora
oraz gdzie są one opisane.
Zakres obowiązków konserwatora został opisany w rozporządzeniu o dozorze technicznym z dnia 29.
10 . 2003 r. , art. 14 .1.
Najważniejsze obowiązki konserwatora:
·
przestrzeganie instrukcji eksploatacji;
·
terminowe dokonywanie przeglądów
konserwacyjnych, w tym sprawdzanie:
Ø
stanu technicznego mechanizmów napędowych, układów
hamulcowych oraz cięgien nośnych i ich zamocowań;
Ø
działania elementów bezpieczeństwa i
ograniczników ruchowych;
Ø
działania urządzeń sterujących, sygnalizujących
i oświetleniowych;
Ø
prawidłowości obsługi UTB;
·
o ile instrukcja nie mówi inaczej, sprawdzanie
przez oględziny, nie rzadziej niż co 12
miesięcy:
Ø
konstrukcji nośnej, w szczególności połączeń
spawanych, nitowanych i rozłącznych;
Ø
instalacji ochrony przeciwporażeniowej;
·
bieżące usuwanie usterek i innych
nieprawidłowości w działaniu UTB
·
odnotowywanie z podaniem daty i potwierdzenie
podpisem w dzienniku konserwacji wyników przeglądów i wykonanych czynności;
·
wyłączenie z eksploatacji niesprawnego wózka, niezwłoczne
powiadomienie o tym fakcie eksploatującego wraz z wpisem do dziennika
konserwacji.
4.
Co nazywamy dozorem technicznym?
Dozorem technicznym nazywamy działania określone ustawą (ustawa
o dozorze technicznym z dnia 21. 12 .2000 r. art. 2. ), zmierzające do zapewnienia
bezpieczeństwa przy eksploatacji urządzeń technicznych
5.
Proszę omówić sposób przeprowadzenia próby
szczelności układu hydraulicznego w wózkach jezdniowych podnośnikowych.
Przy pionowym ustawieniu masztu opadanie obciążenia
nominalnego nie powinno przekraczać 10 cm w ciągu 10 minut. Przy układzie pochyłym i obciążeniu nominalnym
na wysokości 2,5 metra odchylenie nie
może przekroczyć 5 stopni w czasie pierwszych 10 minut bądź 0,5 stopnia na
minutę.
Jeśli mowa o wózku specjalizowany - norma Pn – En 14 59 określa,
że :
opadanie ładunku spowodowane przez przecieki w układzie
hydraulicznym, przy najmniej korzystnym jego położeniu, nie powinna przekraczać
150 mm w czasie 10 minut w normalnej temperaturze w układzie hydraulicznym.
6.
Proszę omówić stosowane zabezpieczenia w
układach hydraulicznych wózków jezdniowych podnośnikowych.
·
zawory
zwrotne sterowane - chronią przed skutkami pęknięć przewodów zasilających
siłownik;
·
zawory
dławiące - ograniczają maksymalne dopuszczalne prędkości ruchów roboczych;
·
zawory przelewowe - ograniczają
maksymalne cieśnienie w poszczególnych sekcjach;
·
zawory
bezpieczeństwa - ograniczają maksymalne dopuszczalne ciśnienie całego
układu hydraulicznego;
·
zawory krańcowe
7.
Proszę omówić rodzaje stosowanych opon na wózku
oraz kryteria ich oceny.
·
opony
pneumatyczne - bieżnik 1,6 do 2 mm
·
opony
pełne - maksymalne zużycie określa rant
graniczny opony.
8.
Proszę omówić kryteria zużycia łańcuchów
nośnych.
Kryteria zużycia łańcuchów nośnych to - 3 % wyciągnięcia
maksymalnego, mechaniczne uszkodzenia, rdza.
9.
Proszę podać sposób postępowania w przypadku
zaistnienia wypadku podczas eksploatacji wózka jezdniowego podnośnikowego.
·
W pierwszej kolejności należy zadbać o własne
bezpieczeństwo (np. odłączyć zasilanie wózka);
Następnie:
·
udzielić pomocy poszkodowanemu;
·
wezwać służby ratunkowe;
·
powiadomić przełożonego lub służby bhp;
·
powiadomić UDT.
10.
Proszę podać prawidłowy sposób prowadzenia
dziennika konserwacji wózka jezdniowego podnośnikowego.
Prawidłowo prowadzony dziennik powinien zawierać wpisy dokonywane
co 30 dni lub tak często, jak wskazuje na to instrukcja obsługi. Wpis powinien
składać się z następujących elementów:
·
data dokonania czynności;
·
stwierdzenie czy urządzenie jest „sprawne”;
·
potwierdzenie w formie podpisu dokonywanych
czynności konserwujących;
·
dane umożliwiające identyfikację urządzenia;
·
imię i nazwisko konserwatora, numer uprawnień.
11.
Proszę omówić sposób postępowania podczas
naprawy z zastosowaniem spawania masztu wózka jezdniowego podnośnikowego.
·
Na początku należy uzgodnić technologię naprawy
z UDT.
·
Naprawa powinna być dokonana przez zakład posiadający
uprawnienia do napraw spawalniczych.
·
Kolejnym krokiem jest zgłoszenie sprzętu do
badania doraźno-eksploatacyjnego.
·
Po wydaniu pozytywnej decyzji wózek może być
dalej eksploatowany.
12.
Proszę wymień rodzaje badań technicznych
przeprowadzanych przez dozór techniczny.
·
badania
odbiorcze;
·
badania
okresowe – przeprowadzane przy pełnym dozorze;
·
badania
doraźne (nadzwyczajne) - przeprowadzane
dla dozoru pełnego i ograniczonego, badania doraźne obejmują:
Ø
badania eksploatacyjne np. wymianę wideł, łańcucha, siłownika, zmianę
miejsca pracy wózka itd.;
Ø
badania kontrolne;
Ø
badania powypadkowe i poawaryjne.
13.
Proszę omówić kryteria zużycia wideł mechanizmu
podnoszenia.
Pomiary konserwatorskie w wózku widłowym |
·
łączniki krańcowe;
·
łączniki otwarcia zamknięcia podpór;
·
poziomnica elektryczna;
·
ogranicznik udźwigu;
·
ogranicznik momentu;
·
bezpieczniki topikowe;
·
czujnik fotela;
·
stacyjka.
15.
W jaki sposób realizujemy ochronę przed dotykiem
bezpośrednim?
Ochronę przed dotykiem bezpośrednim realizuje się poprzez:
·
osłony;
·
obudowy;
·
izolacje przewodów;
·
szkolenia osób w zakresie zagrożeń występujących
na stanowisku pracy
16.
Co to jest łącznik brzuszny, w jakich wózkach
jest stosowany oraz jak sprawdzić poprawność jego działania?
Łącznik brzuszny występuje głównie w wózkach ręcznie
prowadzonych. Ma zabezpieczyć przed przygnieceniem operatora. Sprawdzenie poprawności jego działania polega
na wciśnięciu go w trakcie jazdy.
17. Proszę omówić sposób sprawdzenia działania hamulca postojowego w wózku jezdniowym podnośnikowym.
Najlepiej ustawić wózek na pochyłości, która nie przekracza
wartości określonych przez producenta, zaciągnąć hamulec i obserwować czy wózek
się nie cofa.
18.
W jakich przypadkach należy zgłosić wózek
jezdniowy podnośnikowy do badania doraźnego eksploatacyjnego?
Wózek jezdniowy podnośnikowy należy zgłosić do badania
doraźnego eksploatacyjnego w przypadku:
·
modernizacji;
·
wymiany lub naprawy elementów określonych w
rozporządzeniu z dnia 29. 10. 2003 r.
·
zmiany właściciela.
19.
Proszę podać, jaki jest termin ważności
uprawnienia, kto może je zawiesić oraz na jakim terenie uprawnienie jest ważne.
Uprawnienia wydawane są bezterminowo, ważne są na terenie RP,
a cofnąć może je UDT na złożony wcześniej
wniosek.
20.
Proszę wymienić inne znane przykładowe urządzenia
(oprócz wózków jezdniowych podnośnikowych), które podlegają dozorowi
technicznemu.
·
wózki jezdniowe podnośnikowe;
·
suwnice;
·
wciągniki, wciągarki;
·
podesty ruchome;
·
żurawie;
·
dźwigi;
·
schody ruchome;
·
karuzele;
·
układnice magazynowe.
21.
Proszę omówić czynności zakazane dla
konserwatora.
Konserwator nie
może :
·
dokonywać zmian parametrów technicznych np.
udźwigu, wysięgu itd.;
·
dokonywać napraw z zastosowaniem obróbki
cieplnej;
·
dopuścić do eksploatacji urządzenie, które nie
jest sprawne;
·
konserwować urządzenia nie mając uprawnień do
jego konserwacji;
·
postępować niezgodnie z instrukcją obsługi;
·
obsługiwać wózka, jeżeli nie ma uprawnień do
obsługi.
22.
Proszę podać przykładowe zabezpieczenia typu
mechanicznego stosowane w budowie wózków jezdniowych podnośnikowych.
·
kabina;
·
kareta;
·
sworznie na widłach;
·
pasy bezpieczeństwa;
·
kratownica na szybie;
·
błotniki;
·
grzybek na kierownicy.
23.
Proszę omówić sposób sprawdzenia poprawności
działania łącznika STOP.
Sprawdzenie łącznika STOP polega na jego wciśnięciu,
zweryfikowaniu, czy pozostaje w pozycji wciśniętej, a następnie próbie
uruchomienia każdego z możliwych ruchów roboczych wózka.
24.
Proszę omówić sposób sprawdzenia hamulca
zasadniczego wózka jezdniowego podnośnikowego.
Hamulec zasadniczy najpierw trzeba wcisnąć i określić czy
nie jest zapowietrzony. Następnie należy pojechać wózkiem do przodu i do tyłu,
za każdym razem hamując. Kolejnym etapem jest powtórzenie tej próby z
obciążeniem tylko w kierunku jazdy do tyłu.
25.
Co to jest zawór zwrotny sterowany, w jakich
mechanizmach jest instalowany oraz jak sprawdzić poprawność jego działania?
Zawór zwrotny
sterowany jest to zawór odcinający niekontrolowany spadek czynnika
hydraulicznego. Poprawność jego działania polega na sprowokowaniu zaniku ciśnienia
(np. wyłączenie pompy).
26.
Proszę wymienić kryteria zużycia masztu.
Maszt należy
sprawdzić pod kątem naruszenia konstrukcji z zewnątrz (pęknięcia, wgniecenia
itp.) oraz luzu powstałego pomiędzy rolkami prowadzącymi oraz torem jazdy.
Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie zestaw zagadnień okaże się pomocny i ułatwi przyswojenie wiedzy niezbędnej do przystąpienia i pozytywnego zakończenia egzaminu UDT.
Być może zainteresuje Cię również strona poświęcona pracy wózkowego. Zapraszam.
Można prosić o przykładowe pytania na konserwatora podestów przyjezdnych Ip
OdpowiedzUsuńKonserwator żurawi i dźwigów byłby wdzięczny
OdpowiedzUsuńpunkt 19 zawiera chyba 2 błędy:
OdpowiedzUsuń. są terminowe z okresem ważności zgodnym z zapisami rozporządzenia w sprawie
trybu sprawdzenia kwalifikacji
. są ważne w strefie Schengen
błędy są dlatego że artykuł jest z 2016 r.
UsuńBardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
OdpowiedzUsuńSuper wpis na blogu :)
OdpowiedzUsuńElektryczne wózki widłowe do wypożyczenia tutaj https://movincar.pl/
Bezproblemowy kontakt więc warto skorzystać z oferty i zapoznać się z cennikiem.
Obsługa oraz serwis wózka widłowego to bardzo poważna kwestia. Sklep z wózkami widłowymi Bydgoszcz służy pomocą podczas wyboru wózka.
OdpowiedzUsuńSuper wpis! Liczę, że kolejne będą równie fascynujące https://euroband.pl/
OdpowiedzUsuń