Etykiety

akty prawne (8) badania okresowe (1) bezpieczna wymiana i eksploatacja butli gazowej (1) bhp (8) budowa wózka (3) Caterpillar (1) cv (2) CV operatora wózka (2) decyzje eksploatacji (3) dokumentacj suwnicy (1) dokumentacja podestu (1) dokumentacja wózka widłowego (6) doświadczenia (1) DTR (1) dziennik ustaw (6) dźwig samochodowy (1) ergonomia (1) firma w Łodzi (2) hds (2) historia bhp (1) historia wózki widłowe (1) imienne zezwolenia na wózki widłowe (1) instalacja gazowa w wózkach widłowych (1) instrukcja (1) instruktor (2) inwestycje (1) jak napisac dobre CV (2) JCB (1) konferencje (2) konserwacja (6) konserwacja gaśnic (2) konserwacja HDSÓW (2) konserwacja wózka (5) konserwator (4) konserwator gaśnic (2) koparko-spycharki (1) kurs na HDS a (1) kurs na podesty (2) kurs na suwnice (1) kurs na wózek widłowy (7) kurs obsługi piły (1) kurs pilarza (1) kursy na podnośniki koszowe (1) kwalifikacje (4) Linde (1) logistyka (3) logistyka magazynowa (1) LPG (1) ładowarka jednonaczyniowa (1) ładowarka teleskopowa (2) ładowarki (1) Łódź (1) magazyn (6) magzyny (1) mechanika (2) nowoczesny magazyn (2) określanie resursu (2) operator klaus (1) operator wózka widłowego (4) OTC wózka jezdniowego (1) podest (1) podział uprawnień (3) pomiary elektryczne (1) praca (3) praca dla operatorów wózków widłowych (1) praca na magazynach (2) praca na wózku widłowym (6) praca w Łodzi (1) propan- butan (1) PRZEGLĄDY OKRESOWE URZĄDZEŃ (2) przepisy (7) przepisy BHP. BHP (3) przepisy UDT (11) resurs (2) rodzaje napędów (1) rodzje wózków (1) spycharki (1) spytania na egzamin UDT (1) StarTech (2) suwnica (2) szkolenia dla strażaków (1) sztaplarki (2) szukanie pracy (1) technologia wózki (5) trendy (1) typy wózków (1) UDT (16) uprawnienia (8) uprawnienia na dźwigi (1) UPRAWNIENIA NA PODESTY (1) uprawnienia na suwnice (1) UPRAWNIENIA NA WÓZKI WIDŁOWE (5) uprawnienia na żurawie (1) uprawnienia UDT (9) urząd dozoru technicznego (8) urządzenia do odzyskiwania par paliw (1) urządzenia transportu bliskiego (9) ustawy (12) UTB (7) uzupełnianie kwalifikacji UDT (1) wielozadaniowy nośnik osprzętu (1) wózek (9) wózek jezdniowy (1) wózek jezdniowy podnośnikowy (10) wózek widłowy (13) wózki widłowe (3) wydarzenia (1) wypadki (2) zmiany (3) żuraw (1) żuraw stacjonarny (1) żuraw wieżowy (1)

piątek, 12 sierpnia 2016

Stateczność wózka widłowego


Stateczność wózka widłowego


Dziś chciałbym poruszyć bardzo istotny  temat związany z pracą operatora wózków widłowych.  Jak już wiecie z wcześniejszych wpisów, jedną z najważniejszych rzeczy związaną z bezpieczną pracą  na tym urządzeniu, jest zachowanie jego stabilności. Dotyczy to zarówno jazdy wózkiem, jak i podnoszenia/ przewożenia ładunków.  Od czego zatem zależy stateczność wózka widłowego? Co to jest punkt ciężkości oraz prawo dźwigni? Na te pytania znajdziecie odpowiedź w dzisiejszym poście.


O stateczności wózków widłowych przeczytamy w książce "Wózki widłowe, podręcznik operatora" Grupa Image, Warszawa 2014. Poniższe wiadomości opracowałem właśnie w oparciu o tą książkę. 
Czynnik, które wpływają na stateczność  wózka widłowego to:

·         waga wózka widłowego i ładunku;

·         rozłożenie ładunku;

·         zawieszenie osi, resorów;

·         moc silnika;

·         odkształcenia pod wpływem ciężaru takich elementów jak podnośnik czy opony.

Pojęcie punktu ciężkości odnosimy zarówno do samego ładunku  (jeśli jest on symetryczny i z jednolitego materiału, jego punkt ciężkości znajduje się w samym środku), jak i  do wózka widłowego - producent na diagramie podaje nośność z uwzględnieniem punktu ciężkości wózka i stateczności. Kiedy ładunek załadujemy na wózek widłowy, powstaje nowy wspólny punkt ciężkości dla wózka i ładunku. Aby zapewnić stateczność wózka, wspólny punkt ciężkości musi znajdować się za osią przednią wózka. Podniesienie ładunku wiąże się z przeniesieniem punktu ciężkości do góry. Należy pamiętać, że wózek widłowy z ładunkiem ma wyższy i przeniesiony bardziej do przodu całkowity środek ciężkości. Po załadowaniu maszt powinien być odchylony do tyłu, a między ładunkiem i jezdnią nie powinno być więcej niż 500 mm odstępu.

Prawo dźwigni:
Ciężar na ramieniu obciążenia może być poruszony tylko wtedy, jeśli siła na ramieniu siły jest większa niż siła na ramieniu obciążenia. Długość ramienia obciążenia względem ramienia siły wynika z odległości środka ciężkości ciężaru albo odległości siły od wspólnego punktu obrotu.

Pamiętajmy, że wielkościami, które ulegają zmianie w trakcie pracy wózka z ładunkiem jest masa ciężaru i ramię obciążenia. Ten sam ciężar może zmienić długość ramienia obciążenia w zależności od sposobu przejęcia ładunku. Nośności znamionowe w związku z unormowanym ciężarem ładunku i przesunięciami środka ciężkości ładunku podaje diagram środka ciężkości ładunku.
Z kolei diagram nośności  podaje rzeczywistą nośność w zależności od wysokości podnoszenia i przesunięcia środka ciężkości.
Należy  pamiętać, że wraz z  wysokością podnoszenia zmniejsza się nośność wózka widłowego. Podobnie nachylenie masztu podnośnikowego do przodu lub do tyłu (zwłaszcza w pozycji podniesionej ) zmniejsza nośność.


Jeśli zainteresowała Was tematyka stateczności wózka widłowego, polecam lekturę podręcznika- "Wózki widłowe, podręcznik operatora" Grupa Image, Warszawa 2014.
A tych, którzy chcieliby podnieść swoje kwalifikacje i uzyskać papiery operatora wózka widłowego, ale także innych urządzeń transportu bliskiego, zapraszam na kursy organizowane przez Awans B.H.P. - szczegóły na stronie .
Źródło- "Wózki widłowe, podręcznik operatora" Grupa Image, Warszawa 2014.

1 komentarz:

  1. Wśród dostępnych na rynku wózków widłowych, Unicarriers wyróżniają się innowacyjnością i niezawodnością. Są to pojazdy przeznaczone do intensywnej pracy w magazynach, centrach logistycznych i przestrzeniach produkcyjnych. Dzięki zaawansowanej technologii, wózki Unicarriers zapewniają wysoką wydajność, ergonomię oraz bezpieczeństwo użytkowania. Ich konstrukcja uwzględnia najnowsze trendy w dziedzinie ekologii i ekonomii użytkowania, co czyni je jednymi z najbardziej poszukiwanych rozwiązań na rynku.

    OdpowiedzUsuń