Obsługa Techniczna Codzienna wózka jezdniowego - najnowsze zmiany w przepisach o wózkach jezdniowych
9
stycznia 2018 roku zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Rozwoju i
Finansów w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków
jezdniowych z napędem silnikowym. Rozporządzenie precyzuje między innymi zasady
uzyskiwania uprawnień do obsługi wózków jezdniowych różnego typu, jak również
zasady przeprowadzania OTC - obsługi technicznej codziennej wózka jezdniowego.
Nowe przepisy wywołały spore poruszenie w
środowisku związanym z branżą urządzeń transportu bliskiego. We wcześniejszym
wpisie (Koniec Grouponów na wózki bez egzaminów UDT - nowe rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym) opisałem od dawna oczekiwane, a wprowadzone
właśnie przez nowe rozporządzenie, zmiany związane z zakresem kwalifikacji,
jakie będą wymagane od operatorów wózków jezdniowych. Jednak omawiane rozporządzenie wprowadza jeszcze
parę innych zmian dotyczących codziennej pracy operatora.
Obsługa Techniczna Codzienna wózka jezdniowego - dotychczasowe przepisy
Na
początku odniosę się do Art. 5 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia
10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu
wózków jezdniowych z napędem silnikowym (Dz.U. 2002 nr 70 poz. 650) - "starego", ale wciąż obowiązującego
rozporządzenia:
„Przed przekazaniem wózka do użytkowania
pracodawca powinien zapewnić kontrolę jego stanu technicznego, w tym kontrolę
elementów, układów i mechanizmów; w szczególności należy sprawdzić:
1) prawidłowość działania
układu kierowniczego, hamulcowego i napędowego, mechanizmów podnoszenia oraz
osprzętu,
2) sprawność oświetlenia i
sygnalizacji, prawidłowość działania urządzeń pomiarowo-kontrolnych
oraz elementów i urządzeń
zabezpieczających kierowcę i osoby współuczestniczące w czynnościach
transportowych.
2. Przeprowadzenie kontroli,
o której mowa
w ust. 1, powinno być
odnotowane w dokumentach eksploatacyjnych wózka.”
Obecnie obowiązek ten najczęściej
realizowany jest w firmach poprzez prowadzenie dziennika OTC (obsługi technicznej
codziennej), w którym operator odnotowuje
wynik kontroli przeprowadzonej każdorazowo przed rozpoczęciem pracy. Podczas
wspomnianej kontroli operator sprawdza wyżej wymienione elementy wózka. Takie
rozwiązanie powoduje pewne trudności formalne. Wyobraźmy sobie taką sytuację:
operator w trakcie jednej zmiany obsługuje kilka wózków jezdniowych. Kończąc
pracę na jednym wózku i wsiadając w
kolejny wózek operator od początku powinien wykonać obsługę codzienną wózka. Każdorazowo
musiałby wypisać OTC. Nietrudno sobie wyobrazić, że taki obrót spraw w dużym
stopniu paraliżowałby poziom produkcji - większość czasu operator spędzałby na
sprawdzaniu stanu technicznego wózków.
Nasuwa się pytanie, czy
faktycznie operator powinien każdorazowo wchodząc do wózka wykonać przegląd
techniczny? Oraz kolejne - czy w ogóle powinien robić to operator? Przypomnijmy
Art.5.: " Przed przekazaniem wózka do użytkowania pracodawca powinien zapewnić
kontrolę jego stanu technicznego".
Jak
widzimy jest to obowiązek pracodawcy, a nie operatora. Załóżmy, że na początku
zmiany pracodawca przekazuje wózek do użytkowania na okres 8 godzin. Oczywiście
trudno sobie wyobrazić, żeby robił to
samodzielnie, dlatego też zrzuca ten obowiązek na operatora, który
zapisuje stan techniczny wózka. W tym
momencie obowiązek operatora jest uzasadniany instrukcją obsługi, w której najczęściej
zapisane jest, że przed rozpoczęciem pracy operator ma obowiązek sprawdzić rzeczy
wskazane przez producenta. Natomiast patrząc na zapis nie wymagałbym, aby
operator zmieniając wózek każdorazowo od nowa wykonywał obsługę codzienną.
Rozwiązaniem jest obecność konserwatora zakładowego, który wykonywałby taki przegląd codzienny (oprócz
obowiązkowego przeglądu określonego rozporządzeniem) i przed każdą zmianą dopuszczałby
taki wózek do użytkowania. W tym wypadku OTC operatora nie musiałaby być
odnotowywana. Jest to dobre rozwiązanie dla dużych firm produkcyjnych, gdzie
wymagana jest częsta zmiana operatorów na wózku.
Obsługa Techniczna Codzienna wózka jezdniowego - nowe rozporządzenie
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW z
dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy
użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (Dz.U. 2018 poz. 47)
również w tym punkcie wprowadza zmiany. Obecnie
obowiązkiem organizatora pracy[1]
jest sprawdzenie stanu technicznego wózka jezdniowego. Zakres czynności, które
należy wykonać przy wózku, nie zmienia się względem poprzedniego rozporządzenia.
Ważną zmianę wprowadza natomiast kolejny zapis, który mówi o tym, iż w
przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wyniki sprawdzania, o którym mowa w
ust.1, odnotowuje się w dokumentach eksploatacyjnych wózka jezdniowego. W
praktyce oznacza to tyle, że wystarczy mieć założony dziennik obsługi wózka,
natomiast zapisy należy odnotowywać tylko wtedy, kiedy w trakcie przeglądu
zostanie wykryta jakaś usterka - w sytuacji, kiedy operator w trakcie przeglądu wózka wykryje
niesprawność, wpisuje to w dokumentach eksploatacyjnych. Zmiana ta na pewno zaoszczędzi
czas poświęcany codziennie wypełnianiu papierów.
[1] Organizator pracy - rozumie się
przez to pracodawcę lub przedsiębiorcę niebędącego pracodawcą organizującego
pracę wykonywaną przez osobę fizyczną na innej podstawie niż stosunek pracy
albo prowadzącą na własny rachunek działalność gospodarczą powierzającego
obsługę wózka operatorowi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz