Nowelizacja ustawy o dozorze technicznym
- zmiany, problemy interpretacyjne
1
stycznia 2019 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o dozorze technicznym. Ma
ona na celu uregulowanie pojęć, które w toku eksploatacji urządzeń podlegających
dozorowi technicznemu były problematyczne. Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza, to:
-
terminowość zaświadczeń kwalifikacyjnych UDT;
-
uznawanie kwalifikacji przez inne jednostki dozoru technicznego (UDT, TDTM,
WDT);
-
definicje czynności wykonywanych przy urządzeniach technicznych.
Nowe definicje - modernizacja, naprawa, konserwacja
Na samym początku uwagę skupię na pojęciach
wprowadzonych nową ustawą. Jednym z nich jest "modernizacja".
„Modernizacja – należy przez to rozumieć zespół
czynności niebędących wytworzeniem nowego urządzenia technicznego, zmieniających
cechy urządzenia technicznego"[1].
W
szczególności chodzi o zmiany konstrukcji, parametrów lub automatykę
zabezpieczającą. Co ważne, zmiany te nie mogą w istotny sposób zmieniać
charakterystyki przeznaczenia, jak również zwiększać zagrożenia.
Kolejne pojęcie to "naprawa".
Naprawa
– "należy przez to rozumieć zespół czynności mających na celu przywrócenie
stanu zdatności urządzenia technicznego, w tym wykonywanych metodami
chemicznymi, bez wprowadzania zmian w konstrukcji lub parametrów technicznych".[2]
Duży
problem związany z interpretacją tego zapisu powstaje w momencie, kiedy
zestawimy go z nowym rozporządzeniem o dozorze z 30 października 2018 r , które
opisuje badanie doraźne eksploatacyjne,
jakie powinno być wykonane po każdej naprawie lub modernizacji.[3]
Wyobraźmy
sobie taką sytuację - pęka przewód, co
spowoduje wyłącznie urządzenia technicznego z eksploatacji. Przykręcenie nowego
przewodu przywróci je do stanu zdatności. Czy w takim razie trzeba zgłaszać taką
„naprawę” do badania doraźnego eksploatacyjnego? Przypuszczam, że na takie
pytanie dozór odpowie przecząco, natomiast postępując zgodnie z literą prawa,
logicznym byłoby zgłoszenie urządzenia do badania doraźnego eksploatacyjnego. Do
tej pory była to zwykła czynność konserwatorska. Teraz konserwację określa się
jako
”zespół
czynności wykonywanych w celu utrzymania stanu zdatności użytkowej urządzenia
technicznego, prowadzonych zgodnie z
instrukcją eksploatacji, niebędących naprawą urządzenia”.[4]
Można
to rozumieć jako czynność mającą na celu działanie wykluczające wyłączenie z eksploatacji
, czyli moment w którym konserwator wymieni przewód zgodnie z instrukcją
eksploatacji przed przerwaniem, uniemożliwiając wyłączenie z eksploatacji.
Wyobraźmy
sobie wózek jungheinrich, w przypadku którego producent w instrukcji
podaje termin wymiany przewodu powiedzmy co 3 lata. Wówczas wymiana takich
przewodów jest czynnością konserwacyjną zgodną z instrukcją eksploatacji. Ale
czy kiedy przewód pęknie i spowoduje to wyłączenie urządzenia z użytku, nie będzie
to już naprawa? Jest to bardzo ważna
kwestia, gdyż słowa "naprawa" i "wymiana" bardzo wiele
zmieniają w kontekście prawa. Po wymianie przewodu nie trzeba zgłaszać urządzenia
do badania doraźnego eksploatacyjnego. Jeżeli natomiast potraktujemy to jako
naprawę, wówczas spoczywa na nas ten obowiązek.
Wiele
osób powie, że to nadinterpretacja. Celem wprowadzanych zmian miało być jednak wyeliminowanie
możliwości takich nadinterpretacji, a moim zdaniem powiększyły ich zakres.
Dodam jeszcze tylko, że zgodnie z art. 17 ustawy wszystkie naprawy muszą być
uzgodnione z Dozorem Technicznym .
terminowość zaświadczeń kwalifikacyjnych UDT
Kolejny bardzo ważny zapis to art. 22, który określa termin ważności uprawnień:
„3a. Zaświadczenia kwalifikacyjne osób, o których
mowa w ust. 3, są wydawane na czas określony nie krótszy niż 5 lat i nie dłuższy
niż 10 lat, w zależności od rodzaju urządzenia technicznego, stopnia trudności
w jego obsłudze i konserwacji oraz stopnia zagrożenia, które może spowodować.
3b. Zaświadczenie kwalifikacyjne wydane przez
organ właściwej jednostki dozoru technicznego potwierdza kwalifikacje osób, o
których mowa w ust. 2 i 3, również w przypadku gdy ze względu na miejsce
instalacji, eksploatacji lub wykorzystania urządzenia technicznego dozór
techniczny nad tym urządzeniem jest wykonywany przez inną jednostkę dozoru
technicznego.”.
Przedłużenie
kwalifikacji ma być bezpłatne i ma być wystawione na wniosek osoby
zainteresowanej, jednak osoba ta musi złożyć wniosek nie później niż 3 miesiące
przed końcem ważności i musi wykonywać czynności w zakresie określonym w zaświadczeniu
przez co najmniej 3 lata w okresie ostatnich 5 lat .
Pierwsza
myśl, która mi się nasuwa .. czemu jest to tak zagmatwane?... Na pewno nie jest
to upraszczanie prawa. Wręcz przeciwnie - jego komplikowanie. I znowu pojawiają się problemy
interpretacyjne. Jeżeli ja, jako osoba
szkoląca osoby do obsługi wózka jezdniowego, napisałbym oświadczenie o
wykonywaniu czynności za zakresu określonym w zaświadczeniu kwalifikacyjnym,
tak naprawdę naraziłbym się na karę za składanie fałszywego oświadczenia,
ponieważ fizycznie nie obsługuję wózków, a tylko tłumaczę innym, jak je obsługiwać.
Nawet jeżeli dozór zaakceptuje takie oświadczenie, a dojdzie na przykład do
wypadku, w momencie kiedy będę prowadził wózek, w sądzie w prosty sposób można moje
oświadczenie zakwestionować.
Bardzo
często dostaję pytanie, co z uprawnieniami osób, które nabyły je bezterminowo.
Na dzień dzisiejszy nie jestem w stanie na nie odpowiedzieć, ponieważ ustawa
weszła w życie 1 stycznia 2019 r., natomiast art. 22 odnośnie terminowości
uprawnień wchodzi w życie dopiero 1 czerwca. Do tego czasu minister ma wydać
rozporządzenie, które wyjaśni terminy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych
oraz opisze sytuację osób, które zdobyły kwalifikacje przed 1 czerwca 2019 r.
Fundamentem
prawa jest zasada „Lex retro non agit”
(prawo nie działa wstecz) … Fundamentem, który chyba w naszym kraju nie
jest respektowany. Wiedzą o tym
wszystkie osoby, które posiadały zaświadczenia
o ukończonym kursie do obsługi wózków wystawione bezterminowo, a dowiedziały się
o terminie ich ważności. Analizując polskie przepisy, rozumiem potrzebę
uproszczenia prawa. Niestety, wprowadzane zmiany coraz bardziej to prawo
komplikują. Pozytywną zmianą, jaką dostrzegam w nowelizacji ustawy o dozorze
technicznym, jest jedynie uznawanie przez jednostki dozoru technicznego
(głównie TDT i UDT) swoich kwalifikacji.
Art.3.1 Zaświadczenia kwalifikacyjne wydane przed dniem 1 czerwca 2019 r......,zachowują ważność przez okres 5 lat, chyba, że przed upływem tego terminu zostaną cofnięte....
OdpowiedzUsuńUstawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o dozorze technicznym
Rozwiewając Pańskie wątpliwości, co z bezterminowymi zaświadczenia: z dniem 1 czerwca staną się one terminowe.
Pozdrawiam
W kwestiach prawnych dotyczących wózków widłowych niestety trzeba się sztywno trzymać zasad. Niewłaściwe opony czy brak lampy blue spot może nam przysporzyć mnóstwo problemów
OdpowiedzUsuń