Nowe Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego - nowe obowiązki, zmiany, skutki
Nowe Rozporządzenie Ministra
Przedsiębiorczości i Technologii w sprawie warunków technicznych dozoru
technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu
bliskiego wpisuje się w politykę zmian wprowadzanych w Polsce w różnych dziedzinach
i branżach - w tym w branży transportu bliskiego. Rozporządzenie wchodzi w życie 6 grudnia 2018 roku i zmienia
jeden z ważniejszych aktów wykonawczych, na którym do tej pory bazował Urząd
Dozoru Technicznego (rozporządzenie z dnia 29.10.2003 r.).
Dzisiejszy wpis poświęcę krótkiej
analizie nowego rozporządzenia. Od razu podkreślę, że rozporządzenie nie
zmienia wszystkich obowiązujących do tej pory zaleceń, jednak według mnie
pojawiają się w nim zapis, które nie są do końca jasne i jednoznaczne. Ich interpretacja i prawidłowe zastosowanie zajmie z pewnością dużo czasu. Czasu potrzebnego na to, aby osoby z branży spojrzały na nie w zbliżony sposób.
Pierwszą rzeczą, na którą chciałbym zwrócić uwagę jest
pojawiające się w rozporządzeniu pojęcie "resurs". Jak możemy
przeczytać w rozporządzeniu są to:
„parametry graniczne stosowane do oceny i
identyfikacji stanu technicznego, określone na podstawie liczby cykli pracy i
stanu obciążenia UTB w założonym okresie eksploatacji z uwzględnieniem
rzeczywistych warunków użytkowania .” [1]
Pierwsza myśl, jaka przychodzi do głowy po
przeczytaniu tego wyjaśnienia, to kwestia sposobu obliczenia wspomnianego
resursu. Załóżmy, że zakupiłem 10-letni wózek widłowy. Nie znam historii tego
urządzenia i jako nowy właściciel nie posiadam wiedzy na temat tego, jakie do
tej pory były rzeczywiste warunki jego użytkowania.
Ministerstwo oczywiście przewidziało taki stan
rzeczy i wyjaśnia to w dalszej części rozporządzenia:
„Eksploatujący, w przypadku braku rejestracji przebiegu eksploatacji UTB z
przyczyn od niego niezależnych, odtwarza go na podstawie aktualnego stanu
wiedzy technicznej i dobrej praktyki inżynierskiej"[2]
„Eksploatujący, w przypadku przekroczenia
resursu UTB, przeprowadza ocenę stanu technicznego UTB lub zleca jej
przeprowadzenie"[3]
oraz
„Eksploatujący, w przypadku gdy nie jest znany resurs UTB, określa go na
podstawie aktualnego stanu wiedzy technicznej i dobrej praktyki inżynierskiej" [4]
Zastanawiam się nad jedną podstawową rzeczą
- co należy rozumieć pod pojęciem
"dobra praktyka inżynierska"?
Skąd nowy eksploatujący ma posiadać wiedzę o
cyklach pracy czy obciążeniu wózka, któremu był poddawany np. 10 lat temu,
czyli w czasie, kiedy dana osoba nawet nie myślała o zakupie tego urządzenia. Z
góry można spodziewać się wielu nieścisłości, które mogą powstawać w
odniesieniu do tych zapisów. Wyobraźmy sobie chociażby człowieka, który
prowadzi swoją działalności i nie ma większego pojęcia o branży UTB. Zakupuje
wózek i w tym momencie musi określić jego historię oraz resurs.... Może
poprosić o pomoc konserwatora, który w tym momencie zacznie
"tworzyć".... no właśnie - co? Sądzę, że upłynie co najmniej kilka
lat, zanim dowiemy się co dozór techniczny będzie chciał na ten temat czytać.
Kolejną bardzo ważną zmianą, którą wprowadza
nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w
zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego,
jest obowiązek dostarczenia protokołów pomiarów rezystancji izolacji obwodów
elektrycznych, uziemień roboczych i odgromowych oraz ochrony przeciwporażeniowej
instalacji UTB. Do tej pory wymagane było to tylko w określonych sytuacjach
przy urządzeniach wyposażonych w aparaty elektryczne - co zresztą pozostaje w
dalszym ciągu bez większych zmian (oprócz tego, że należy odnotować wykonanie
takich pomiarów również w dzienniku konserwacji, czego wcześniej prawo nie
wymagało od konserwatora).
A skoro wspomniałem o dzienniku konserwacji -
tutaj również zostały wprowadzone nowe wymagania. W ramach prowadzenia
dziennika konserwacji konserwator będzie musiał od tej pory odnotować:
- zakres
wykonanych czynności,
- imię i nazwisko ,
- numer
zaświadczeń,
- daty przeglądu
- oraz stan licznika roboczogodzin, o ile ma to
zastosowanie [5].
Co ważne, dziennik konserwacji może być
prowadzony w formie elektronicznej, tak
samo jak druga kopia dokumentacji niezbędnej do zarejestrowania.
O czym jeszcze należałoby wspomnieć? Nowe
rozporządzenie przewiduje możliwość wykonania badania UTB pod nieobecność
obsługującego lub konserwującego pod warunkiem spełnienia kilku czynników,
które zostaną uzgodnione z UDT .
Co ciekawe, nowe przepisy nie nakładają
obowiązku wykonania prób statycznej oraz dynamicznej, które były wymagane w
poprzednich przepisach.
Powyżej omówiłem jedynie kilka
najistotniejszych zmian, które zostają wprowadzone w życie nowym
rozporządzeniem. Z pewnością doczekamy się wielu różnych interpretacji nowych
przepisów i będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość, zanim zostaną
jednoznacznie odczytane, tak jak wyjaśnienie pewnych nieścisłości poprzedniego
rozporządzenia zajęło niemalże 15 lat jego obowiązywania.
[1] Rozporządzenie MP i T poz. 2176 z 30 . 10 . 2018 art. 2
pkt. 6
[2] Tamże, art. 7 pkt. 4
[3] Tamże, art. 7 pkt. 6
[4] Tamże, art. 7 pkt. 5
[5] Tamże , art. 9 pkt. 5
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńbabyliss pro nano titanium curling iron
OdpowiedzUsuńbabyliss pro nano titanium curling iron. · This product is titanium earrings for sale and หาเงินออนไลน์ is titanium key ring of great quality. · The product is for sale and is of great quality. · ford focus titanium Material, Material, Material, Type, Size: Material: 1,570Item Weight: 1,570 titanium rainbow quartz