Etykiety

akty prawne (8) badania okresowe (1) bezpieczna wymiana i eksploatacja butli gazowej (1) bhp (8) budowa wózka (3) Caterpillar (1) cv (2) CV operatora wózka (2) decyzje eksploatacji (3) dokumentacj suwnicy (1) dokumentacja podestu (1) dokumentacja wózka widłowego (6) doświadczenia (1) DTR (1) dziennik ustaw (6) dźwig samochodowy (1) ergonomia (1) firma w Łodzi (2) hds (2) historia bhp (1) historia wózki widłowe (1) imienne zezwolenia na wózki widłowe (1) instalacja gazowa w wózkach widłowych (1) instrukcja (1) instruktor (2) inwestycje (1) jak napisac dobre CV (2) JCB (1) konferencje (2) konserwacja (6) konserwacja gaśnic (2) konserwacja HDSÓW (2) konserwacja wózka (5) konserwator (4) konserwator gaśnic (2) koparko-spycharki (1) kurs na HDS a (1) kurs na podesty (2) kurs na suwnice (1) kurs na wózek widłowy (7) kurs obsługi piły (1) kurs pilarza (1) kursy na podnośniki koszowe (1) kwalifikacje (4) Linde (1) logistyka (3) logistyka magazynowa (1) LPG (1) ładowarka jednonaczyniowa (1) ładowarka teleskopowa (2) ładowarki (1) Łódź (1) magazyn (6) magzyny (1) mechanika (2) nowoczesny magazyn (2) określanie resursu (2) operator klaus (1) operator wózka widłowego (4) OTC wózka jezdniowego (1) podest (1) podział uprawnień (3) pomiary elektryczne (1) praca (3) praca dla operatorów wózków widłowych (1) praca na magazynach (2) praca na wózku widłowym (6) praca w Łodzi (1) propan- butan (1) PRZEGLĄDY OKRESOWE URZĄDZEŃ (2) przepisy (7) przepisy BHP. BHP (3) przepisy UDT (11) resurs (2) rodzaje napędów (1) rodzje wózków (1) spycharki (1) spytania na egzamin UDT (1) StarTech (2) suwnica (2) szkolenia dla strażaków (1) sztaplarki (2) szukanie pracy (1) technologia wózki (5) trendy (1) typy wózków (1) UDT (16) uprawnienia (8) uprawnienia na dźwigi (1) UPRAWNIENIA NA PODESTY (1) uprawnienia na suwnice (1) UPRAWNIENIA NA WÓZKI WIDŁOWE (5) uprawnienia na żurawie (1) uprawnienia UDT (9) urząd dozoru technicznego (8) urządzenia do odzyskiwania par paliw (1) urządzenia transportu bliskiego (9) ustawy (12) UTB (7) uzupełnianie kwalifikacji UDT (1) wielozadaniowy nośnik osprzętu (1) wózek (9) wózek jezdniowy (1) wózek jezdniowy podnośnikowy (10) wózek widłowy (13) wózki widłowe (3) wydarzenia (1) wypadki (2) zmiany (3) żuraw (1) żuraw stacjonarny (1) żuraw wieżowy (1)

poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Jak zostać BHP-owcem? - teoria a praktyka


Jak zostać BHP-owcem?  - teoria a praktyka


Jak zostać Bhp-owcem nie tylko w teorii, ale i w praktyce? Czy w tym przypadku teoria i praktyka są ze sobą kompatybilne? Jakie korzyści płyną z ukończenia studiów BHP? Nad tymi zagadnieniami chciałbym się chwilę zatrzymać, rozłożyć je na czynniki pierwsze i podjąć próbę udzielenia odpowiedzi na pytania nurtujące wielu przyszłych BHP-owców.  
Zacznijmy od początku i zastanówmy się nad tym, jakie kroki - ze strony czysto prawnej/ formalnej-  należy podjąć, by zostać pracownikiem służby BHP. Odpowiedź znajdziemy w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DZ. U. Nr 109, poz. 704, z 2004 r. Nr 246, poz. 2468)

§ 4.

1.                  Pracowników służby bhp zatrudnia się na stanowiskach: inspektorów, starszych inspektorów, specjalistów, starszych specjalistów oraz głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.                  Pracownikami służby bhp mogą być osoby spełniające następujące wymagania kwalifikacyjne:

1.                      inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,

2.                      starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:

a.         zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub

b.        wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

3.                      specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,

4.                      starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,

5.                      głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.

3.                  Pracownik kierujący wieloosobową komórką organizacyjną powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne określone w ust. 2 pkt 3 (Specjalista ds. bhp). Pracownik zatrudniony w jednoosobowej komórce powinien spełniać co najmniej wymagania kwalifikacyjne określone w ust. 2 pkt 2 (Starszy inspektor ds. bhp).

 
BHP-owcy na budowie



Zgodnie z przepisami prawa, by zostać samodzielnym BHP-owcem w firmie wystarczy, że ukończymy studia podyplomowe lub kierunkowe w zakresie BHP. Co jednak w takim razie z praktyką? Czy wiedza zdobyta na uczelni będzie dla nas wystarczającym narzędziem i wsparciem, które umożliwi nam profesjonalnie i właściwie wykonywać powierzone nam na tym stanowisku obowiązki? Czy sprostamy takiemu zadaniu?  

Odwołam się do swojego osobistego doświadczenia. Skończyłem studia podyplomowe na politechnice. Jednak już w trakcie studiów wykonywałem czynności związane z BHP. Dzięki temu na bieżąco miałem możliwość porównywania tego, jak wiedza, którą przekazywali nam na uczelni, odpowiada zastałej rzeczywistości. Niestety to, co spotka nas w prawdziwej pracy w znacznym stopniu odbiega od tego, czego uczą nas akademiccy specjaliści.   

Na uczelni znaczną część czasu poświęca się na teorie i regułki - pytania w stylu- czym jest hałas, czym są drgania, jakie są rodzaje odzieży ochronnej, czy co to jest wytrzymałość materiałów. Brakuje praktycznego podejścia i położenia nacisku na wiedzę, wydawać by się mogło, podstawową i niezbędną w realnej pracy- jak chociażby to, co muszę sprawdzić przyjmując nowego pracownika na dane stanowisko pracy, jakie skierowanie mu wypisać, jakie uprawnienia sprawdzić. BHP-owiec po studiach, ale bez praktycznego doświadczenia, często nie ma pojęcia, co to jest wózek widłowy czy  podest ruchomy. Skąd ma więc wiedzieć, jak zweryfikować uprawnienia osób obsługujących te urządzenia? A należy podkreślić, że w polskim prawie zakres uprawnień jest ogromny- uprawnienia wydawane są przez różne instytucje, które często same gubią się w swoich własnych kompetencjach. Uważni czytelnicy zapewne pamiętają, że odnośnie paradoksów uprawnień w polskim prawie pisałem już niejednokrotnie we wcześniejszych postach.

Problem polega na tym, że wykładowcy na uczelniach często są jedynie teoretykami- bez doświadczenia praktycznego. Rutyna do której przywykli, polegająca na prowadzeniu zajęć w oparciu o przygotowane prezentacje, nie pozwala im przygotować młodego człowieka na to, co spotka go w przyszłej pracy. Wartym przemyślenia i wcielenia w życie jest pomysł, by wymagać od wykładowców również umiejętności praktycznych. Tak, by na zajęciach mogli skoncentrować się na aspektach praktycznych. By podejmowali zagadnienia dotyczące trudności związanych z polskim prawem i jego interpretacją. By opisywali różne kłopotliwe sytuacje i wymagali od kandydatów na BHP-owców umiejętności rozwiązania danego problemu, szukania odpowiedzi na pojawiające się wątpliwości.  Tak naprawdę taki właśnie jest cel zatrudnienia BHP-owca- jego zadaniem  jest rozwiązywanie trudnych sytuacji, w jakich znajduje się pracodawca. BHP-owiec ma obowiązek rozwiązywać je w taki sposób, aby podejmowane postępowanie było zgodne z prawem i zapewniało bezpieczeństwo. BHP-owiec ma doradzać. Przecież mija się z celem, by pracodawca zatrudniał człowieka, który na temat BHP wie w sumie niewiele więcej, a może nawet tyle samo co on. Pracodawca z chęcią zapłaci, często niemałe pieniądze, za pomoc w rozwiązywaniu problemów, a nie za ich tworzenie i namnażanie.  
 
BHP-owiec na budowie
 
Przed przystąpieniem do napisania tego artykułu, poprosiłem na forach internetowych o pomoc. Zachęciłem swoich kolegów po fachu do podzielenia się swoimi doświadczeniami związanymi ze studiami i późniejszą praktyką. Za wszystkie wypowiedzi bardzo dziękuję. Mam wrażenie, że większość kolegów BHP-owców zajęło stanowisko zbliżone do mojego. Pojawiły się też jednak głosy broniące wiedzy akademickiej w takiej formie, w jakiej mamy z nią obecnie do czynienia. Nie trudno się z godzić ze stwierdzeniem, że studia dadzą młodemu człowiekowi tyle, ile chce z nich wyciągnąć. To prawda- jeśli ktoś naprawdę interesuje się daną tematyką, to zdobędzie niezbędną wiedzę - ale moim zdaniem dokona tego raczej sam, a nie dzięki wykładowcom. Jeśli jednak ktoś idzie na studia tylko po to, by później zarabiać niemałe pieniądze, może zderzyć się z brutalną rzeczywistością. Niejednokrotnie słyszałem z ust świeżo upieczonych BHP-owców (na papierku)- "Skończyłem, ale pracy po tym nie ma...".  Praca jest, tylko, jak to wyjaśnił jeden z uczestników forum internetowego, problem polega na umiejętnym sprzedaniu swojej wiedzy, przekonaniu pracodawcy do tego, że zatrudnienie dobrego BHP-owca przełoży się na zyski firmy.
 

Reasumując, studia są przepustką do tego, by BHP-owcem zostać, ale nie przygotują nas do pracy na samodzielnym stanowisku. By zostać dobrym BHP-owcem, trzeba tego naprawdę chcieć. Trzeba pogodzić się z faktem, że nie będzie się osobą uwielbianą w miejscu pracy. Trzeba posiadać świadomość, że głównym orężem w "walce" z instytucjami kontrolującymi działalność przedsiębiorcy (jak chociażby PIP, UDT, Sanepid) jest doskonała znajomość przepisów.

Co w takim razie należy zrobić, by zostać dobrym BHP-owcem? Moja rada jest prosta. Po skończeniu studiów, postarajmy się dostać do kilku osobowej komórki BHP. Tam koledzy z większym doświadczeniem pokażą nam w konkretnych sytuacjach, co należy zrobić,  na co zwracać uwagę, a czego unikać. To właśnie doświadczenie jest bezcenne. Oceny wystawiane przez wykładowców nie mają żadnego znaczenia. Nikt na nie patrzy. Prawdziwą ocenę wystawią nam nasz pracodawca, nasi  współpracownicy i inni pracownicy, o których bezpieczeństwo dbamy. Dopiero ta ocena jest miarodajna.   

Oferta usługowa Firmy Awnas BHP, w której obecnie pracuję, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracodawców, obejmuje  również sprawowanie opieki nad firmami w dziedzinie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy. Do zapoznania się ze szczegółami  zapraszam na naszą stronę internetową.

4 komentarze:

  1. Ciężko o takie wpisy w internecie! Za jakiś czas wracam do Polski. A"ukończyłem" studia III letnie Administracja - BHP. Wstyd się przyznać ale moja wiedza jest nikła. Niestety takie miałem podejście do nauki. Teraz zastanawiam się czy samodzielnie mogę to nadrobić. By ewentualnie kiedyś znaleźć staż->pracę. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  2. Teoria i praktyka nie zawsze idą w parze. Co do BHP - mam wiedzę tylko taką jak pozyskałam na szkoleniu w firmie, przeprowadzała nam firma https://www.seka.pl/uslugi/szkolenia-i-uprawnienia-zawodowe/kurs-bhp/ i muszę przyznać, że szkoleniowiec potrafił zaciekawić.

    OdpowiedzUsuń
  3. Podobnie jak kolega powyżej, również posiadam wiedzę tylko ze szkolenia bhp wstępnego i okresowego, które zorganizowane zostało przez https://sosnowiec-bhp.pl. Przyznam, że szkolenie bhp było naprawdę interesujące.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mój znajomy studiuje budownictwo na http://www.wseiz.pl i on interesuje się takimi zagadnieniami dodatkowych szkoleń, jak już podejmie pracę po skończonych studiach to chce posiadać takie umiejętności jak pracownicy którzy będą z nim działać. Dlatego BHP to konieczność dla niego. Na pewno taki kurs zrobi.

    OdpowiedzUsuń