Etykiety

akty prawne (8) badania okresowe (1) bezpieczna wymiana i eksploatacja butli gazowej (1) bhp (8) budowa wózka (3) Caterpillar (1) cv (2) CV operatora wózka (2) decyzje eksploatacji (3) dokumentacj suwnicy (1) dokumentacja podestu (1) dokumentacja wózka widłowego (6) doświadczenia (1) DTR (1) dziennik ustaw (6) dźwig samochodowy (1) ergonomia (1) firma w Łodzi (2) hds (2) historia bhp (1) historia wózki widłowe (1) imienne zezwolenia na wózki widłowe (1) instalacja gazowa w wózkach widłowych (1) instrukcja (1) instruktor (2) inwestycje (1) jak napisac dobre CV (2) JCB (1) konferencje (2) konserwacja (6) konserwacja gaśnic (2) konserwacja HDSÓW (2) konserwacja wózka (5) konserwator (4) konserwator gaśnic (2) koparko-spycharki (1) kurs na HDS a (1) kurs na podesty (2) kurs na suwnice (1) kurs na wózek widłowy (7) kurs obsługi piły (1) kurs pilarza (1) kursy na podnośniki koszowe (1) kwalifikacje (4) Linde (1) logistyka (3) logistyka magazynowa (1) LPG (1) ładowarka jednonaczyniowa (1) ładowarka teleskopowa (2) ładowarki (1) Łódź (1) magazyn (6) magzyny (1) mechanika (2) nowoczesny magazyn (2) określanie resursu (2) operator klaus (1) operator wózka widłowego (4) OTC wózka jezdniowego (1) podest (1) podział uprawnień (3) pomiary elektryczne (1) praca (3) praca dla operatorów wózków widłowych (1) praca na magazynach (2) praca na wózku widłowym (6) praca w Łodzi (1) propan- butan (1) PRZEGLĄDY OKRESOWE URZĄDZEŃ (2) przepisy (7) przepisy BHP. BHP (3) przepisy UDT (11) resurs (2) rodzaje napędów (1) rodzje wózków (1) spycharki (1) spytania na egzamin UDT (1) StarTech (2) suwnica (2) szkolenia dla strażaków (1) sztaplarki (2) szukanie pracy (1) technologia wózki (5) trendy (1) typy wózków (1) UDT (16) uprawnienia (8) uprawnienia na dźwigi (1) UPRAWNIENIA NA PODESTY (1) uprawnienia na suwnice (1) UPRAWNIENIA NA WÓZKI WIDŁOWE (5) uprawnienia na żurawie (1) uprawnienia UDT (9) urząd dozoru technicznego (8) urządzenia do odzyskiwania par paliw (1) urządzenia transportu bliskiego (9) ustawy (12) UTB (7) uzupełnianie kwalifikacji UDT (1) wielozadaniowy nośnik osprzętu (1) wózek (9) wózek jezdniowy (1) wózek jezdniowy podnośnikowy (10) wózek widłowy (13) wózki widłowe (3) wydarzenia (1) wypadki (2) zmiany (3) żuraw (1) żuraw stacjonarny (1) żuraw wieżowy (1)

poniedziałek, 18 lipca 2016

Wózki widłowe i ich specjalne zastosowanie

Wózki widłowe i ich specjalne zastosowanie

Wózki widłowe (wózki jezdniowe podnośnikowe) są pojazdami niskopodłogowymi o napędzie silnikowym. Mogą swobodnie przemieszczać się i transportować  ładunki o znacznych ciężarach. Jako maszyny przeznaczone do podnoszenia za pomocą wideł ładunków umieszczonych na paletach i układania je w stosy, królują w magazynach i zakładach produkcyjnych. Typowe zadania,  do których realizacji służą, to przede wszystkim wspomniane przed chwilą podnoszenie  materiałów  i ich transport na krótkich odcinkach (transport bliski i magazynowanie).  Jednak sztaplarki (wózki widłowe) znajdują zdecydowanie szczersze zastosowanie.  Temat użycia specjalnego widlaków/ pleciaków  został omówiony w książce "Wózki widłowe. Podręcznik operatora" , Warszawa 2014, Grupa IMAGE. Wszystkich zachęcam do lektury całej książki.  Sam zaś skupię się jedynie na jej fragmencie.

 
Poruszając temat specjalnego zastosowania wózków widłowych, należy zacząć przede wszystkim od informacji podstawowej. Aby wózek mógł pełnić którąś z poniżej omówionych funkcji, musi posiadać zezwolenie na piśmie.

Na stronie UDT znajdziemy następującą informację:

"Eksploatacja urządzeń w przypadku innego zastosowania niż przeznaczenie określone przez wytwórcę lub w warunkach kolizyjnej lokalizacji jest dozwolona za zgodą właściwej jednostki dozoru technicznego.

Eksploatujący w takim przypadku jest zobowiązany przedłożyć i uzgodnić z organem właściwej jednostki dozoru technicznego, instrukcję eksploatacji zawierającą co najmniej:

  • szkic sytuacyjny,
  • wskazanie możliwych elementów kolizyjnych,
  • zastosowane techniczne i organizacyjne środki bezpieczeństwa,
  • zastosowane środki łączności między operatorem, a osobą nadzorującą i koordynującą prace oraz innymi osobami związanymi ,
  • środki organizacyjne zapobiegające możliwości kolizji
  • procedury zapewniające właściwą koordynację pracy w przypadku podnoszenia ładunku przez dwa lub więcej urządzeń

W przypadku podnoszenia osób przez urządzenie nie zaprojektowane specjalnie do tego celu należy zapewnić spełnienie odpowiednio warunków określonych powyżej.
Podstawa prawna:




Kiedy mamy odpowiednie pozwolenie, nasz wózek widłowy może pełnić  obok podstawowych również inne specjalne funkcje. We wskazanej książce znajdziecie omówienie kilku dodatkowych zastosowań widlaków. Ja skupię się na  trzech według mnie najciekawszych. Pierwszym z nich jest zastąpienie paleciakiem  podnośnika. Należy pamiętać, że podstawową zasadą bezpiecznego eksploatowania wózków widłowych jest przestrzeganie zakazu przewożenia czy podnoszenia ludzi na widłach. W momencie użytkowania wózka jako podnośnika, obowiązkowo musimy więc wyposażyć  go dodatkowo w platformę roboczą montowaną na widłach.  Stabilne jej zamontowanie to podstawa, aby uniknąć niebezpiecznych wypadków przy pracy. Kiedy platforma jest podniesiona oraz kiedy przebywają na niej ludzie, zasadniczo  nie można poruszać się wózkiem widłowym. Wyjątek stanowi między innymi sytuacja kiedy, chcemy precyzyjnie dopasować położenie platformy w miejscu pracy.  Platformę podnosimy i opuszczamy jedynie przy zamkniętej balustradzie i bezpiecznym mocowaniu.

Warto zaznaczyć, że decyzja o pracy z człowiekiem na platformie roboczej jest wydawana przez UDT terminowo i dotyczy tylko jednego konkretnego wózka. Oznacza to, że nawet jeśli mamy 5 takich samych wózków, to dla każdego osobno musimy ubiegać się o decyzję. Wózki przechodzą wówczas badanie doraźne eksploatacyjne zwane w UDT "modernizacją urządzenia".

Często samo dostosowanie wózka jest dość kosztowne - chociażby zamontowanie opuszczania awaryjnego czy zamka hydraulicznego na siłowniku, który zabezpieczy pracującą na platformie osobę przed upadkiem np. w momencie pęknięcia węża. Producenci wózków podnośnikowych pracy w koszu zazwyczaj nie przewidują. Natomiast w wózkach specjalizowanych - ładowarkach teleskopowych, często  sami producenci zakładają takie rozwiązania i   w DTR podają wymagane parametry kosza. Obliguje nas to do pracy z koszem przewidzianym przez producenta. Jeśli producent nie przewidział pracy z koszem, musimy ubiegać się o decyzję UDT. Takie pole manewru pozostawia polskim firmom luka prawna, jednak sam Dozór decyzje wydaje dość niechętnie.
Kolejnym zadaniem, któremu mogą sprostać wózki widłowe, to ciągnięcie przyczepy. Oczywiście muszą mieć na to odpowiednie pozwolenie i posiadać odpowiednie haki holownicze. Co ważne,  holowany ciężar nie może być większy od siły pociągowej wózka, która to określona jest w instrukcji obsługi. Transportowany na przyczepach ładunek musi być  odpowiednio zabezpieczony i stabilnie przymocowany.  Do wózka możemy doczepić maksymalnie 6  przyczep, a przed przystąpieniem do pracy  upewnić się, że są prawidłowo doczepione. Zakręty należy wykonywać po dużym łuku, a wszelkie manewry i jazdę do tyłu z asystą pomocnika.

Ostatnią funkcją, którą mogą pełnić wózki jezdniowe i którą zdecydowałem się omówić, jest poruszanie wagonów.  Najważniejszą kwestią jest przymocowanie wózków widłowych do pojazdów szynowych. Sztaplarki nie mogą być doczepione tuż przed wagonami. Cały proces ciągnięcia wagonów odbywa się przy użyciu specjalnych urządzeń, do których zaliczamy haki obrotowe, urządzenia manewrujące do wagonów i haki składane z liną pociągową. Aby uniknąć sytuacji, w której wagon nie wyhamuje na czas i pociągnie za sobą wózek widłowy, należy, oprócz zadbania o to, by wagon zatrzymał się w odpowiednim miejscu,  zachować odpowiednią prędkość (prędkość pieszego) oraz zastosować linę ciągnącą o minimalnej długości 5 m, która pod kątem 45 stopni w stosunku do torów samoczynnie się odczepi.

Powyższe trzy przykłady zastosowania wózka widłowego, wskazują  na jego wszechstronność i funkcjonalność. Jak się okazuje, te urządzenia transportu bliskiego są bardzo praktyczne i często niezastąpione. Jeśli chcielibyście zobaczyć, jak wygląda praca operatora tych maszyn, polecam odwiedzić Awans B.H.P. na Brukowej 23 w Łodzi- firma daje możliwość darmowych jazd próbnych na wózkach widłowych. A może po takiej próbce swoich możliwości, będziecie mieli ochotę ukończyć kurs i zdobyć uprawnienia profesjonalnego operatora?
 
 

niedziela, 10 lipca 2016

Miejsce w sieci zrzeszające Instruktorów / Specjalistów

Miejsce w sieci zrzeszające Instruktorów Specjalistów

 
Jak wiecie oprócz tego, że jestem pasjonatem tematyki związanej z branżą UTB i BHP, pracuję jako Instruktor w firmie Awans B.H.P. Postanowiłem poszukać miejsca w sieci, gdzie mógłbym wymieniać się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami z innymi kolegami po fachu. Wertując strony internetowe natknąłem się na ciekawy portal -  http://instruktorzy.info/. Na stronie tej mogą rejestrować się osoby z różnych branży - w sumie wyodrębnionych zostało 11 działów, w tym dział Instruktorzy. Wprawdzie nie znalazłem kategorii strikte związanej z zawodem instruktora urządzeń transportu bliskiego, ale od czegoś trzeba zacząć. Myślę, że to fajny pomysł. Zachęcam wszystkich kolegów z branży do założenia konta i dyskusji na tematy zawodowe.


A tutaj mój profil . Zapraszam.



Wózek widłowy czołowy, ostatni nabytek  firmy w której pracuję - Awans B.H.P.

czwartek, 30 czerwca 2016

Jak wybrać dobrą firmę szkoleniową z zakresu urządzeń transportu bliskiego - wskazówki dla firm i przedsiębiorstw

Jak wybrać dobrą  firmę szkoleniową z zakresu urządzeń transportu bliskiego? -  wskazówki dla firm i przedsiębiorstw

 
Od wielu lat moja kariera zawodowa związana jest z branżą urządzeń transportu bliskiego. Zaczynałem tak jak każdy - jako szeregowy pracownik, operator UTB. Zdobywałem niezbędne doświadczenie, jednocześnie cały czas poszerzając swoją wiedzę specjalistyczną. To pozwoliło mi rozpocząć nowy etap - zostałem instruktorem w firmie szkoleniowej organizującej kursy z branży urządzeń transportu bliskiego.
 
 Przez te wszystkie lata uważnie obserwowałem rynek szkoleń.  To co ostatnio rzuca się w oczy, to rosnąca liczba firm szkoleniowych. Konsumenci bez wątpienia odczuwają pozytywne skutki tego zjawiska. Duża liczba jednostek szkolących, to dla przyszłego kursanta większe możliwości wyboru. Pociąga to za sobą wiele korzystnych  następstw. Jak mówi przysłowie - "Nic tak firmy nie rozkręca, jak rosnąca konkurencja" .   Poszczególne placówki szkoleniowe, aby utrzymać swoją pozycję na rynku,  muszą nieustannie dbać o atrakcyjność swojej oferty, wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów i wykazywać się dalekowzrocznością.   
Niestety, tak jak wszystko, tak i to zjawisko ma też drugą stronę medalu. Zbyt duża liczba firm szkoleniowych oznacza często rosnące trudności związane z prawidłowym wyborem najlepszej jednostki szkolącej. Czym zatem podczas poszukiwań profesjonalnej obsługi z zakresu bhp i UTB powinna kierować się duża firma, na przykład produkcyjna? 
Aby odpowiedzieć na to pytanie, odniosę się do przykładu. Wyobraźmy sobie firmę produkcyjną. Na wyposażeniu posiada ona maszyny, na których zamontowane są wciągniki. Służą one do zdejmowania komponentów na palety. Palety te odbierane są wózkami i transportowane na regały wysokiego składowania. Następnie przewożone są do załadunku na samochody wyposażone w podesty samowyładowcze. Palety podczas całego procesu transportowego ulegają zniszczeniu i wymagają obróbki za pomocą pilarki spalinowej. Ponadto raz na okres rozliczeniowy wykonywane są inwentaryzacje z użyciem podestów ruchomych przejezdnych. A teraz wyobraźmy sobie, że to my jesteśmy właścicielami tej firmy. Na naszych barka spoczywa ogromna odpowiedzialność. Aby mieć nad  wszystkim kontrolę, bez wątpienia będziemy potrzebowali pomocy specjalistów. Musimy bowiem pamiętać, że zgodnie z prawem, to my jako właściciele firmy ponosimy wszelką odpowiedzialność związaną z bezpiecznym i prawidłowym użytkowaniem sprzętu transportu bliskiego oraz z  bezpieczeństwem i higieną pracy: 
Pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Art. 207 [1]. KP
 Za niedopełnienie obowiązków, zwłaszcza jeśli dojdzie do wypadku,  możemy spotkać się z surową kar.
Co zatem robimy jako odpowiedzialni właściciele firmy? Szukamy pomocy u firm, które powyższymi kwestiami zajmują się zawodowo. Wykonujemy zatem telefon do firmy, posiadającej w swojej ofercie szkolenia z zakresu obsługi urządzeń transportu bliskiego oraz usługi BHP. Z pewnością pierwszą informacją, jaką usłyszymy, będzie konieczność dopilnowania, aby pracownicy obsługujący poszczególne urządzenia posiadali odpowiednie uprawnienia. I na tym niestety w przypadku większości firm szkoleniowych pomoc się zakończy. Dlaczego? Ponieważ wiele z nich  oferuje dość wąski zakres świadczonych usług. Profesjonaliści powinni przedstawić nam kompleksowo cały proces oraz wskazać na różne możliwości,  z których możemy skorzystać. Podpowiedzieć nam rozwiązania, które z jednej strony będą realizowały wszelkie prawne obowiązki, a z drugiej pozwolą na bezpieczne cięcie kosztów.  
Posłużmy się przykładem pracownika obsługującego wózek widłowy. Zgodnie z prawem powinien mieć on odpowiednie uprawnienia. Istnieją jednak dwie możliwości. Można zrobić uprawnienia z egzaminem przed komisją UDT - należy wówczas pamiętać, że zwiększa to koszt całego przedsięwzięcia o kwotę, jaką musimy zapłacić za egzamin państwowy, to jest o 152 zł. Ponadto stwarza ryzyko, że pracownik, w którego zainwestujemy, może zmienić pracę, a my stracimy i pieniądze, i wykwalifikowanego pracownika. Istnieje również drugie rozwiązanie - zorganizować szkolenie bez egzaminu na terenie firmy pracodawcy na podstawie określonego programu - zgodnie z Dz. U. Nr 70, poz. 650. Należy podkreślić, że firma, która takowe szkolenie organizuje powinna poinformować pracodawcę, że najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zamówienie programu szkoleniowego na potrzeby danej firmy w oddziale UDT w Gliwicach.  
Jeśli będziemy mieć szczęście i trafimy na rzetelną firmę, w dalszej kolejności dowiemy się o obowiązku wykonywania przeglądów konserwatorskich wózków. Przeglądy te powinny odbywać się co 30 dni, chyba że producent określi inaczej. Firma szkoleniowa powinna mieć w zakresie swoich usług możliwość wykonywania takich badań. Ciężko wyobrazić sobie szkoleniowców z zakresu UTB, którzy nie posiadają kwalifikacji konserwatorów wspomnianych urządzeń.
 
Przejdźmy teraz do podestów  ruchomych. Koszty ograniczymy optymalizując liczbę osób posiadających uprawnienia. Podczas inwentaryzacji uprawnienia do obsługi podestu musi mieć tylko jedna osoba spośród wszystkich , które znajdują się na platformie. Niestety w przypadku szkolenia na operatora podestu nie możemy skorzystać z żadnego obejścia- takie szkolenie musi zakończyć się egzaminem państwowym. Jeśli chodzi o przeglądy konserwatorskie, to podobnie jak w przypadku wózków, muszą odbywać się co 30 dni.
Analizując nasz przykład, kolejnym punktem są wyciągniki. Profesjonalna firma powinna ustalić, jaki jest rodzaj wyciągnika, ile posiada faz oraz jaki ma nominalny udźwig- od tych informacji uzależnione są dalsze działania. Niezmienny pozostaje obowiązek dotyczący operatorów tych urządzeń. Każdy pracownik obsługujący wyciągnik musi posiadać uprawnienia potwierdzone egzaminem UDT.
 W naszej firmie używamy również podestów samowyładowczych. Te urządzenia wymagają z kolei przeglądów konserwatorskich co 180 dni, a do ich obsługi  możemy dopuścić osoby, które przejdą jedynie odpowiednie szkolenie - a to dla pracodawcy nie musi wiązać się z żadnymi kosztami.
 W naszej firmie produkcyjnej pracownicy posługują się również piłami spalinowymi. Każda osoba, która obsługuje pilarkę musi być przeszkolona bądź posiadać odpowiednie uprawnienia. Aby zrealizować ten obowiązek, w zależności od porady, jaką usłyszymy ze strony firmy szkolącej, będziemy musieli przeznaczyć od 200 do 1500 zł za osobę. Na tym przykładzie wyraźnie widać, jak dobra znajomość przepisów może przełożyć się na dość znaczące oszczędności danej firmy.
Dobra firma szkoleniowo-usługowa powinna również przypomnieć nam o obowiązku wykonywania pomiarów elektrycznych zarówno jeśli chodzi o budynki, jak i urządzenia transportu bliskiego. Na samym końcu kompleksowa opieka danej firmy nad naszym zakładem powinna obejmować audyt bhp z zakresu dokumentacji oraz szkoleń pracowniczych.
Jak widać, dokonanie wyboru firmy szkoleniowej może być jedną z kluczowych kwestii. Wybór firmy, która wykona usługę jedynie częściowo, np. przeprowadzi szkolenie na wózki, tak naprawdę nie rozwiązuje naszego problemu.  Gdyby doszło do wypadku, fakt przeszkolenia pracownika nie pomoże nam, jeśli okaże się, że sam wózek nie spełnia wymogów prawnych (np. nie ma aktualnych przeglądów konserwatorskich). Jesteśmy wówczas zmuszeni wynająć kolejną firmę, która z kolei będzie zajmowała się przeglądami konserwatorskimi. Co więcej- może okazać się, że do konserwacji podestów czy wciągników będziemy musieli zatrudnić jeszcze inną firmę.
Najprościej, najtaniej  i najbezpieczniej jest więc postawić na jedną firmę, która świadczy pełen pakiet usług. Kompleksowa obsługa to gwarancja, że współpracujemy z ludźmi, którzy znają się na swojej pracy, mają bogate doświadczenie i potrafią wybrać najlepsze rozwiązanie dla danej firmy. Wszystko to przekłada się na minimalizację wydatków. Ponadto korzystając z całego pakietu, jaki oferuje dana firma szkoleniowo-usługowa, możemy liczyć na atrakcyjną ofertę, obejmującą korzystne rabaty.
Nie bez znaczenia jest również fakt, iż w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia, dużo łatwiej znaleźć osoby odpowiedzialne za ewentualne uchybienia. W przypadku kilku firm możemy spotkać się ze zjawiskiem rozmycia odpowiedzialności i tzw. "spychologią".
 Wybierając firmę szkoleniową, zwróćmy więc uwagę przede wszystkim na zakres świadczonych przez nią usług. Im oferta jest bogatsza i obejmuje wszystkie aspekty związane z branżą UTB i bhp, tym większa pewność, że mamy do czynienia z profesjonalistami, którzy kompleksowo zajmą się naszą firmą. Warto zrobić dobre rozeznanie, gdyż po części w ręce tych osób powierzamy bezpieczeństwo swoje i naszych pracowników.
 

 

poniedziałek, 27 czerwca 2016

Konserwator urządzeń transportu bliskiego - zawód regulowany


Konserwator urządzeń transportu bliskiego - zawód regulowany


Zawód konserwatora urządzeń transportu bliskiego z pewnością wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Osoba decydująca się na pracę w tym charakterze musi wykazać się dużą wiedzą merytoryczną, doświadczeniem, zaangażowaniem, dalekowzrocznością i przezornością. Od jej decyzji w dużej mierze zależy bezpieczeństwo innych współpracowników.
konserwator urządzeń transportu bliskiego - zawód regulowany

Biorąc pod uwagę wyżej poruszone kwestie, nie dziwi fakt, że zawód konserwatora chociażby wózków widłowych, podestów czy żurawi przeładunkowych jest tzw. zawodem regulowanym. Nie wiem, czy spotkaliście się już z tym terminem. Jeśli nie, zapraszam na stronę portalu http://www.zawodyregulowane.pl/, gdzie możecie poczytać o tym nieco więcej. Najogólniej rzecz biorąc zawód regulowany to taki, który unormowany jest przez  akty prawne obowiązujące w danym kraju. Na wspomnianym przeze mnie portalu znajdziecie również zakładkę poświęconą opisowi zawodu konserwatora urządzeń.
Możemy przeczytać między innymi o tym, jak wygląda ścieżka uzyskania tego tytułu zawodowego:

·         złożenie w Oddziale Urzędu Dozoru Technicznego wniosku o sprawdzenie kwalifikacji - sprawdzenie kwalifikacji przeprowadza się na wniosek osoby zainteresowanej lub na wniosek pracodawcy zatrudniającego tę osobę,

·         zdanie egzaminu kwalifikacyjnego
- egzamin ustny z wiedzy teoretycznej w zakresie określonym w Art. 22 ust. 2 Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o dozorze technicznym
- egzamin praktyczny polegający na sprawdzeniu umiejętności w zakresie obsługi i konserwacji urządzeń technicznych

·         otrzymanie zaświadczenia kwalifikacyjnego - certyfikat jest ważny przez 5 lat.
Aby dobrze przygotować się do tak odpowiedzialnego zawodu oraz pójść na egzamin z przeświadczeniem, że bez problemu uzyskamy pozytywny wynik, należy wybrać dobrą placówkę szkoleniową. Firma Awans B.H.P., w której przeprowadzam szkolenia, ma duże doświadczenie w tym temacie. Nasze kursy dla konserwatorów UTB cieszą się dużym zainteresowaniem. Na temat zawodu konserwatora oraz tego, jak taki kurs przebiega możecie poczytać na stronie naszej firmy.
konserwator UTB - kursy i szkolenia

Warto podkreślić, że wybierając naszą firmę szkoleniową, kursanci nie muszą martwić się o realizację przytoczonej wyżej ścieżki uzyskania tytułu zawodowego. Zapisując się na kurs mają gwarancję, że wszelkie obowiązki dotyczące załatwienia formalności związanych z egzaminem, wnioskami, uiszczeniem opłat, bierze na siebie firma. Przyszły konserwator całą swoją energię i czas może poświęcić na naukę i praktyczne przyswojenie tematu.
Jestem ciekawy, co Wy myślicie na temat zawodu konserwatora UTB. Czy jest to zawód z przyszłością? A może sami pracujecie/ pracowaliście w tym zawodzie i chcielibyście podzielić się swoimi doświadczeniami?  Zapraszam do dyskusji pod wpisem. Każdy komentarz jest mile widziany. Z chęcią odpowiem również na Wasze pytania.

niedziela, 22 maja 2016

Wymiana butli gazowej w wózkach jezdniowych na LPG - uprawnienia i zawiłości prawne


Wymiana butli gazowej w wózkach jezdniowych na LPG - uprawnienia i zawiłości prawne


 

W dzisiejszym poście poruszę bardzo istotną i nieco zawiłą kwestię, a mianowicie problem instalacji gazowej w wózkach jezdniowych podnośnikowych. Wielu operatorów tych urządzeń transportu bliskiego, nawet nie zdaje sobie  sprawy z faktu, że tak naprawdę  nie posiada pełnych kwalifikacji do obsługi wózków jezdniowych. Jak się okazuje, nasze prawo również w tym przypadku potrafi wprowadzić gigantyczne zamieszanie  i stworzyć wiele niejasności.

Dzisiejszy wpis zawiera informacje, które z pewnością okażą się pomocne zarówno dla operatorów, chcących świadomie wykonywać swój zawód i  nie narażać się na problemy prawne w momencie wypadku i weryfikacji uprawnień,  jak i Bhp-owców,  dokonujących analizy dokumentów ludzi zatrudnianych w danej firmie. Co więcej, mam  nadzieję, że naświetlanie takich problemów prawnych choć trochę zmobilizuje osoby odpowiedzialne za  ich tworzenie  do podjęcia próby uproszczenia, a co za tym idzie ujednolicenia wytycznych,  z którymi później biedne społeczeństwo musi się zmagać. Wiem, wiem ....  nadzieja umiera ostatnia ...

 
 Zdając egzamin przed komisją UDT lub przed komisją z instytutu (książeczka operatora), dostajemy uprawnienia na  obsługę wózków jezdniowych podnośnikowych odpowiedniej kategorii.  Jednak w samym zaświadczeniu nie ma żadnej wzmianki odnośnie obsługi i wymiany gazu propopan butan. Co zatem zrobić, kiedy wózek jest w taką instalację wyposażony?

   W rozporządzeniu, poruszającym ten temat, możemy znaleźć następującą informację - Dz. U. nr 70 poz. 650  art. 2 pkt. : 

Kierowcy posiadający uprawnienia do prowadzenia wózków jezdniowych mogą obsługiwać również wózki zasilane gazem, pod warunkiem  że wymiany butli gazowych dokonywać będą pracownicy posiadający uprawnienia do wykonywania tych czynności. 

   Ustawodawca wskazuje zatem, że możemy takim wózkiem jeździć, jednak wymiany powinna dokonywać osoba, która odpowiednie uprawnienia posiada. Najczęściej na tym większość osób odpowiedzialnych za weryfikację uprawnień  poprzestaje. Mało kto wie o zmianach, które zostały naniesione w Dz. U. nr 65 poz. 60:

1) ust. 3 otrzymuje brzmienie: „3. Obsługujący wózki jezdniowe z napędem silnikowym zasilane gazem oraz inni pracownicy dokonujący wymiany butli z gazem w wózkach powinni być przeszkoleni w zakresie bezpiecznego użytkowania butli, w tym ich bezpiecznej wymiany.”;

2) dodaje się  ust. 4 w brzmieniu: „4. Zakres tematyki szkolenia, o którym mowa w ust. 3, powinien być określony w programach szkolenia dla obsługujących wózki jezdniowe z napędem silnikowym.”.

 
W praktyce wygląda to tak, że organizator szkolenia powinien posiadać program ustalony przez właściwą jednostkę - w tym przypadku przez Urząd Dozoru w Gliwicach. Program ten powinien zawierać zakres szkolenia z obsługi i wymiany butli z gazem.

Problem pojawia się w przypadku osób, które zdają egzamin przed komisją UDT bez przygotowania programowego, a jedynie na tzw. "własną rękę" ( co, jak już wcześniej opisywałem, jest dopuszczalne przez polskie prawo). Świeżo upieczony operator wózka  otrzymuje wówczas uprawnienia odpowiedniej kategorii , jednak (co wynika  z rozporządzenia z 2003 roku) bez możliwości obsługi wózków wyposażonych w LPG.  

Co zatem taka osoba powinna zrobić? Istnieją dwa rozwiązania tej sytuacji. 

       I.            Operator może udać się do ośrodka szkoleniowego, gdzie odbędzie szkolenie z obsługi i wymiany butli. Otrzyma wówczas odpowiednie zaświadczenie wydane na podstawie zatwierdzonego programu.

    II.            Operator może odwołać się do przepisów z 2003 rok Dz. U. 89 poz. 828 i nabyć uprawnienia zdając egzamin przed komisją np. SEP.


Oczywiście pierwsza droga jest dużo łatwiejsza i tańsza, natomiast druga jest bardziej prestiżowa . 

Jak widać, początkowo wydawać by się mogło w miarę prosty temat, urósł do wymiarów dość skomplikowanego problemu.  O wiele prościej byłoby, gdyby polski ustawodawca w jednym dokumencie jasno określił obowiązujące przepisy- tak lub nie.

Ponieważ jednak tego nie zrobił, kwestia ta budzi wiele kontrowersji. Podejmując ten temat z przedstawicielami różnych instytucji, często słyszę zupełnie różne interpretacje zagadnienia- oczywiście zawsze na korzyść danej instytucji, w której pracuje aktualny rozmówca. Pracownicy Dozoru Technicznego skłonni są bronić stanowiska, że legitymacja, którą wydaje UDT upoważnia do obsługi takich wózków. Podkreślają, że zakres egzaminu obejmuje również wskazaną tematykę. Kiedy zadzwonimy do komisji przeprowadzającej egzaminy  na mocy rozporządzenia 89 poz. 828 (np. SEP), usłyszymy o jednych słusznych uprawnieniach, które dostaniemy po egzaminie zdanym u nich.   Oczywiście, kiedy udamy się do firmy szkoleniowej, również uzyskamy zapewnienie, że odbędziemy u nich szkolenie, na podstawie którego uzyskamy pełne uprawnienia do obsługi wózków na LPG.

W świetle przytoczonych rozporządzeń, każda z tych odpowiedzi wydaje się po części prawdziwa, a po części nie. Nie bez powodu w całości przytoczyłem fragmenty ustaw, odnoszących się do tego zagadnienia. Liczę na Wasze interpretacje. Zachęcam Was do wyrażania swojej opinii. Może żywe zainteresowanie tematem rzuci jakiś nowy promyk światełka na sprawę, chociaż i tak tych promyków już nie brakuje ...
 
 
Jeśli interesuje Cię kurs na operatora wózków jezdniowych, zapraszam na stronę firmy Awans BH.P., w której jestem Instruktorem. Posiadamy odpowiedni program zatwierdzony przez UDT na wymianę butli gazowych w wózkach widłowych.

wtorek, 10 maja 2016

O zasadach i technice bezpiecznego transportu rzeczy za pomocą urządzeń transportu bliskiego


O zasadach i technice bezpiecznego transportu rzeczy za pomocą urządzeń transportu bliskiego

Wózki jezdniowe to  urządzenia magazynowe, których przeznaczenia nikomu nie trzeba wyjaśniać. Ich głównym zadaniem jest transport ładunków, a więc ich podejmowanie, przewóz oraz składowanie.
Dziś krótko o zasadach i technice bezpiecznego transportu rzeczy za pomocą urządzeń transportu bliskiego. Najważniejszym punktem na liście zasad bezpieczeństwa jest wykonywanie takich  działań jak  podnoszenie, opuszczanie i składowanie zawsze po zatrzymaniu pojazdu i zaciągnięciu hamulca pomocniczego. Kolejnym warunkiem zachowania bezpieczeństwa jest utrzymanie odpowiedniej odległości od urządzenia podnoszącego- zarówno jeśli chodzi o kierowcę, jak też osoby postronne. Nie możemy dopuścić, żeby ktokolwiek znajdował się pod lub na widłach, a w trakcie  pracy w pobliżu transportowanego ładunku.


Przed przystąpieniem do manewru należy:
·         określić masę transportowanego ładunku. Pamiętajmy, że masa całkowita ładunku nie może być większa od dopuszczalnej nośności czy udźwigu wózka;
·         upewnić się, że transportowany ładunek jest rozłożony równomiernie, tak by zachować równowagę i stabilność pojazdu. Musi być również zabezpieczony przed przemieszczaniem czy zsunięciem z platformy transportowej wózka;

Manewr podnoszenia ładunku zaprezentuję na filmiku na przykładzie pobierania palety wózkiem jezdniowym podnośnikowym:
 
 

·         podjeżdżamy wózkiem pod paletę;

·         zatrzymujemy wózek;

·         zaciągamy hamulec pomocniczy;

·         skrzynię biegów ustawiamy w pozycji neutralnej;

·         podnosimy widły do góry;

·         zrzucamy hamulec ręczny, kierunek jazdy ustawiamy do przodu;

·         podjeżdżamy pobierając całkowicie paletę;

·         zatrzymujemy wózek, zaciągamy hamulec pomocniczy, skrzynię biegów ustawiamy w pozycji neutralnej;

·         ładunek podnosimy do góry, zabezpieczmy na siebie;

·         zrzucamy hamulec pomocniczy, wrzucamy kierunek wsteczny;

·         zatrzymujemy wózek,  hamulec pomocniczy, skrzynia w pozycji neutralnej;

·         ustawiamy widły w pozycji transportowej- mechanizm podnoszenia odchylony do tyłu, widły uniesione do 300 mm nad powierzchnię;

 

Odstawianie palety będzie wyglądało podobnie, tylko w odwróconej kolejności:

·         ustawiamy się naprzeciwko regału;

·         zaciągamy hamulec pomocniczy, skrzynię biegów ustawiamy w pozycji neutralnej;

·         podnosimy widły do góry;

·         widły należy wypoziomować;

·         zrzucamy hamulec pomocniczy, wrzucamy kierunek jazdy do przodu,

·         zaciągamy hamulec pomocniczy, skrzynię biegów ustawiamy w pozycji neutralnej;

·         odstawiamy paletę na regał- opuszczamy widły tak, by ładunek stanął stabilnie na wyznaczonej półce.

·         odjeżdżamy do tyłu zrzucając wcześniej hamulec pomocniczy,

·         wrzucamy kierunek jazdy do tyłu;

·         zatrzymujemy wózek, hamulec ręczny;

·         neutralna pozycja

  

Materiał przygotowany został z myślą o utrwaleniu sobie zasad pobierania ładunku wózkiem jezdniowym przed egzaminem UDT. Dziękuję za komentarze i dyskusję, jaka nawiązała się pod opublikowanym filmikiem. Wasze uwagi są zawsze mile widziane. Jak zwykle w praktyce pewne rzeczy wyglądają inaczej niż przedstawiane są podręcznikowo czy szablonowo i zawsze należy mieć to na uwadze.  

czwartek, 21 kwietnia 2016

Podstawowe zasady bezpiecznej pracy wózkiem jezdniowym


Podstawowe zasady bezpiecznej  pracy wózkiem jezdniowym


Podejmując pracę operatora wózka jezdniowego należy przede wszystkim, oprócz sumiennego wykonywania swoich obowiązków, na każdym kroku  dbać o bezpieczeństwo własne i osób z nami współpracujących czy znajdujących się w pobliżu. Musimy pamiętać, że wózki jezdniowe mają specyficzną konstrukcję (min. tylne koła skrętne czy zachodzący tył) i w związku z tym pracując na nich obowiązują nas specyficzne zasady bezpieczeństwa. Wstępnie tematykę tą poruszyłem już we wcześniejszym wpisie.

Dziś chciałbym uczulić Was na parę zasadniczych aspektów związanych z bezpośrednim użytkowaniem tychże maszyn. Pamiętajmy, że to właśnie operator w znacznej mierze odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo własne i innych osób.


Bezpieczne ruszanie i hamowanie wózkiem jezdniowym


Już na tzw. dzień dobry operator wózka jezdniowego- zwłaszcza jeśli ma małe doświadczenie i niewielką praktykę - narażony jest na niebezpieczeństwa.  Nawet podczas ruszania  może dojść  do groźnej sytuacji, takiej jak chociażby przemieszczenie się ładunku na widłach. Aby temu zapobiec operator powinien zachować dużą koncentrację, ruszać płynnie i powoli, tak by na każdym etapie jazdy zachować pełną kontrolę nad pojazdem. Hamowanie również musi odbywać się powoli i płynnie- bez gwałtownego naciskania hamulca, z uwzględnieniem wagi przewożonego ładunku. Pamiętajmy, że im jest on cięższy, tym dłuższa droga hamowania.

Bezpieczne manewry

Podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się wózkiem jezdniowym postanowiłem wypunktować tak, by lepiej Wam się utrwaliły i usystematyzowały. Należą do nich:

·         jazda z widłami w ustawieniu transportowym-  a więc z masztem maksymalnie odchylonym do tyłu, widłami uniesionymi na wysokość 300 mm ponad poziom drogi transportowej. Pamiętajcie, że jest to jedyny dopuszczalny sposób poruszania się wózkiem jezdniowym;

·         zachowanie pełnej kontroli nad pojazdem, unikanie gwałtownego hamowania czy naciskania pedału przyśpieszenia;

·         poruszanie się wyłącznie wyznaczonymi trasami;

·         dostosowanie prędkości jazdy do panujących warunków atmosferycznych, drogowych oraz rodzaju transportowanego ładunku;

·         obowiązkowe zapinanie pasów bezpieczeństwa;

·         zwracanie szczególnej uwagi na przechodniów, innych pracowników, którzy mogą znajdować się w pobliżu;

·         zakaz wychylania się poza kabinę pojazdu;

·         zachowywanie bezpiecznych odległości;

·         poruszanie się po utwardzonej nawierzchni;

·         pamiętanie o tzw. martwej strefie związanej z wielkością przewożonego ładunku;

·         w przypadku znacznie ograniczonej widoczności operator powinien skorzystać z pomocy pilota- obserwatora;

·         uważne wykonywanie manewru skręcania - powoli, z upewnieniem się o wystarczającej ilości miejsca z tyłu pojazdu (pamiętajmy o zjawisku "zachodzenia tyłu");

·         jazda po pochyłościach z zachowaniem szczególnej ostrożności - jadąc po pochyłościach ładunek musi znajdować się od strony pochyłości tak, by zachować środek ciężkości; w żadnym wypadku nie zawracamy, gdyż grozi to wywróceniem się wózka; 

Dodatkowe  obostrzenia dotyczą ładunków wystających poza obrys wózka, zasad bezpieczeństwa podczas wjazdu na stropy, mosty, wagony czy naczepy samochodowe, pracy wózkiem w strefach szczególnych- grożących wybuchem czy przy transporcie materiałów niebezpiecznych.  Tematy te zasługują na  szczególną uwagę i osobny wpis, na który już teraz zapraszam, a który niebawem ukaże się na stronie.

Swoimi doświadczeniami i wskazówkami dzielę się również na prowadzonych kursach dla przyszłych operatorów wózków jezdniowych. Zapraszam Was na stronę Awans BHP- znajdziecie tam wszystkie szczegóły.

środa, 20 kwietnia 2016

Najczęściej popełniane błędy na egzaminie UDT na wózki widłowe IIWJO - filmik

Najczęściej popełniane błędy na egzaminie UDT na wózki widłowe IIWJO

Po ukończeniu kursu i zrealizowaniu programu szkolenia na operatora wózków widłowych  udajemy się na egzamin UDT. Często pod wpływem stresu zapominamy o najbardziej oczywistych rzeczach - nawet tych na które uczulali nas instruktorzy w czasie kursu. Specjalnie dla Was z firmą szkoleniową Awans BHP przygotowaliśmy film, który uchroni Was przed popełnieniem najczęściej spotykanych błędów. Nawet stresująca obecność  członków komisji egzaminacyjnej nie wywoła u was zaćmienia umysłu. ;)

10 najczęściej popełnianych błędów na egzaminie UDT na kategorię  IIWJO

 

1.       nie zapięcie pasa przed uruchomieniem urządzenia;

2.       ruszenie urządzeniem bez podniesienia wideł w pozycję transportową;

3.       wykonywanie przez operatora dwóch czynności na raz, np. podnoszenie bądź opuszczenie ładunku z jednoczesną jazdą;

4.       jazda z ładunkiem nie opuszczonym do pozycji transportowej;

5.       ruszenie urządzeniem na zaciągniętym hamulcu ręcznym;

6.       wychylanie się operatora poza obrys urządzenia;

7.       nieprawidłowe wysiadanie z urządzenia;

8.       nieprawidłowe wsiadanie na urządzenie, na filmie - chwytanie za kierownicę;

9.       wyjeżdżanie z ładunkiem z jednoczesnym skręcaniem;

10.   wyjeżdżanie spod ładunku na skręconych kołach. 

Mamy nadzieję, że filmik pomoże przyszłym operatorom wózków widłowych w przygotowaniu się do egzaminu państwowego na kategorię uprawnień IIWJO - obsługa wózka podnośnikowego.
Zapraszamy również do zapoznania się z materiałami do egzaminu UDT.